Umělkyně Romana Drdová: Ráda oblečením provokuju lidi ke komunikaci

30. srpen 2022

Vlastní babička a Milan Knížák, to jsou lidé, kteří v přístupu k oblékání a módě nejvíc ovlivnili umělkyni Romanu Drdovou. „Babička byla švadlena, odmala jsem zkoušela její věci a ten fyzický zážitek z látek mám ráda dodnes. Oděvy, které jsem měla vloni vystavené ve Veletržním paláci, byly ovlivněné tvorbou Milana Knížáka,“ popisuje Romana. Říká, že má ráda, když její výrazný styl vyvolá nečekaný rozhovor s cizím člověkem na ulici.

„Tohle jsou pantofle z obchodu s čínskou medicínou, jsou strašně příjemný i naboso. Jsou pletené ze slámy a pěkně masírují chodidla,“ popisuje své domácí obutí Romana. Vítá nás v širokých kalhotách, které si sama ušila a khaki bundě, kterou prý ráda nosí celoročně: „Je to podšívka z vojenské bundy. Má díry v podpaží a díky tomu je příjemně vzdušná. V létě ji nosím, aby mě neofouklo. A v zimě je to jedna z vrstev pod kabátem.“

Vedle obsese bílou barvou a vášně pro overaly, které si Romana šije v různých barvách i materiálech, jsme rozebraly tlak společnosti na ženské odívání: „Vnímám, že se hodně žen obléká tak, aby splnily očekávání mužského prostředí. Vidím to třeba u žen, které chodí do práce.

Poslechněte si, proč si Romana nejraději šije oblečení sama a jak se její výtvarná práce prolíná s osobním šatníkem.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.