Začátek devadesátek byl mejdan, entuziasmus převažoval nad zkušeností, říká novinář Honza Dědek

Honza Dědek
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Honza Dědek

„Začínala překotně vznikat nová rádia, časopisy a postupně i televize. Proto tenkrát spousta lidí odcházela ze škol nebo na ně ani nešla. Mě vůbec nenapadlo, že bych šel studovat žurnalistiku. Po křtu kapely Tři sestry jsem plnicím perem na vytržený papír školního sešitu napsal recenzi na jejich koncert a odnesl ji do redakce časopisu Rock&Pop. A tím to začalo,“ popisuje v Rozhovoru Martina Minhy 90. léta a začátky své kariéry hudebního publicisty novinář Honza Dědek.

„V Čechách nebyla v devadesátých letech nastavena žádná pravidla. Nevěděli jsme, jak funguje západní svět. Nebyly tu role agentů, manažerů, promotérů. Všechno vznikalo na zelené louce. I proto jsem měl pocit, že přijedu do Anglie, zaklepu na dveře, poprosím o rozhovor a akreditaci na koncert a následně o tom napíšu do českých novin. Naštěstí se tak často opravdu dělo. Díky sametové revoluci a Václavu Havlovi jsme byli populární,“ říká novinář Honza Dědek.

Honza Dědek je hudební publicista, moderátor a novinář, aktuálně píšící pro časopis Reflex. V roce 1992 začal pracovat jako redaktor časopisu Rock&Pop. Od té doby mimo jiné přispíval do časopisů UNI, Audio-video Revue, Stereo&Video, Xantypa, Mladý svět, Elle, Premiere a Instinkt. Publikoval také v denících Mladá fronta Dnes, Lidové noviny nebo na internetovém portálu Novinky.cz. Je autorem čtyř knih. V roce 2011 založil talk show 7 pádů Honzy Dědka, kterou každé druhé úterý v měsíci moderuje v Malostranské besedě. Na internetové televizi Seznam moderuje pořad HitStory.

Někde jsi říkal, že je podle tebe psaný rozhovor lež. Můžeš to vysvětlit?

Výsledek v tisku je nejméně věrný realitě, ve které ten samotný rozhovor probíhá. Teď si povídáme v rádiu, lidé to slyší s intonací, emocemi i přeřeky. Když ale vzniká rozhovor pro tisk, tak já tvrdím, že je to podobné filmu. Otázku, kterou jsi v rozhovoru doopravdy začal, můžeš dát nakonec doprostřed. Nebo naopak. Můžeš s tím textem pracovat, hraješ si se stylistikou, pravopisem. Papír zkrátka nesnese všechno. Navíc jedině v tištěném rozhovoru je proces autorizace. A ještě máš nad sebou editora, který ti může změnit perex nebo titulek. Je tam zkrátka obrovský posun oproti realitě.

Jak probíhá příprava na komentování hudebních cen Grammy pro Českou televizi? Jakým směrem se podle hudebního publicisty ubírá světová pop music? Proč podle Honzy Dědka nemají české kapely moc šanci uspět v zahraničí? Jak v devadesátých letech probíhaly zahraniční rozhovory s hudebními hvězdami a na který Honza Dědek nejvíc vzpomíná? Je v Česku nějaké médium, pro které by v žádném případě nepracoval? Co ho přivedlo k vlastní talk show před lidmi? Kteří moderátoři ho inspirují a jak vnímá sociální sítě? Dozvíte se v Rozhovoru Martina Minhy.