Zakážou v USA TikTok? Indie už to udělala. Je to vůbec dobrý nápad?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy tik tok

Ve Spojených státech nabírá na obrátkách debata ohledně palčivé otázky: má země zakročit proti čím dál populárnější službě TikTok, která je přitom provozována čínskou firmou? Šéf štábu Donalda Trumpa Mark Meadows nedávno řekl médiím, že administrativa proti službě chystá v horizontu následujících týdnů zatím blíže nespecifikované kroky. Je případný zákaz služby dobrý nápad?

Zlí jazykové budou pravděpodobně spekulovat, že Trump chce TikTok zakázat z ryze sobeckých důvodů. Za mizivou účastí na jeho prvním velkém předvolebním mítinku před několika týdny v Tulse totiž údajně stála alespoň částečně humorná sabotáž právě ze strany uživatelů této sítě. Ve skutečnosti ale Trump a několik dalších, především republikánských senátorů řeší spíš bezpečnost dat. Mají obavy z toho, že službu vlastní čínská firma.

Ještě před nedávnem se takový krok mohl jevit jako nerealistický. Na konci června ale TikTok, stejně jako řadu podobných čínských služeb, zakázala Indie. Také společnost Amazon v průběhu července vydala v USA nařízení, že její zaměstnanci nesmějí mít aplikaci staženou na telefonech, pomocí kterých se přihlašují do pracovních účtů. Po několika hodinách nicméně vedení zákaz odvolalo. Není proto překvapivé, že si TikTok promptně najal ve Washingtonu 35 lobbistů.

tik tok

Problém bezpečnosti zajímavě rozebírá analytik Ben Thompson na svém blogu Stratechery. Jednak vysvětluje, že představa TikToku vysávajícího informace z jiných aplikací je nesmyslná. To podle něj ale neznamená, že by o vás aplikace neshromažďovala informace po vlastní ose. Ty pak rozhodně nejsou v bezpečí před čínskou vládou. Největší problém ale vidí v samotném fungování TikToku.

Aplikace obchází systém šíření obsahu na základě aktivity vašich přátel, jak je tomu ještě stále z velké míry například u Facebooku. Do feedu vám sama dle svých algoritmických klíčů doporučuje obsah, u kterého na základě dat, která o vás nastřádala, předpokládá, že u vás zafunguje. Problémy, kterých se obáváme u Facebooku, jsou tedy na TikToku potenciálně ještě větší. A to právě kvůli tomu, že TikTok je ještě daleko méně závislý na vašem sociálním okruhu.

Představte si, že se TikTok rozhodne zviditelnit například jednoho kandidáta ve volbách. O co hůř, představte si, že TikTok zvýhodní jednoho, zatímco Facebook druhého a Google třetího. Ať už vědomě, nebo prostě proto, že onen kandidát umí chytře využít jeho algoritmy. Samotnému Facebooku je to obvykle jedno, protože mu tečou dolary za reklamu. Ale kolik běžných uživatelů si to vůbec uvědomí? A pokud si to uvědomíme, budeme tak chodit na jednotlivé sítě s tím, že na téhle si musíme dávat pozor na tuhle propagandu a na téhle zase na jinou? Bude to tedy podobná ostražitost, na jakou jsme si zvykli u zpravodajských médií?

Thompson dochází k závěru, že Spojené státy mají de facto TikTok zakázat. Přinejmenším v případě, že se jim nepodaří donutit majitele služby, čínskou mediální korporaci ByteDance, aby TikTok prodala nečínské firmě. Sám si ale zároveň klade otázku, jestli tímhle nárokem nechce po Spojených státech, aby se chovaly stejně jako Čína, která také omezuje řadu amerických služeb. Varuje také před negativním dopadem takového zákazu. Ten by totiž umožnil Facebooku upevnit si dominantní postavení na trhu za pomoci svého klonu TikToku s názvem InstagramReels. Nahradit potenciálního zahraničního manipulátora veřejného mínění domácím by nebyla výhra.

Budeme si muset zvyknout na ekosystém technologických služeb, kdy se nás každá pokouší zmanipulovat po svém? Poslechněte si glosu Matěje Schneidera.

Komentáře v rubrice Ucho vyjadřují názory autora.