Dismanův soubor mě učil, jak reagovat, fungovat ve skupině, říká finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého Marie Tučková
V předposledním dílu série rozhovorů s finalisty a finalistkami Ceny Jindřicha Chalupeckého přinášíme vhled do procesu uvažování současné studentky na Dutch Art Institute Art Praxis v nizozemském Arnhemu. Marie Tučková umí ve své umělecké praxi zúročit i vzdělání v klasické „hudebce“ nebo působení v dětském rozhlasovém souboru. „Byla to i trochu taková škola života, neučili jsme se jen zpívat, hrát nebo přednášet poezii,“ říká o svém působení v souboru.
Po studiu fotografie na střední škole pokračovala Marie na pražské UMPRUM v ateliéru Alexandry Vajd a Martina Kohouta. Ve svých performancích se věnuje například vnímání a proměnám komunikace a emocí ve vztahu k technologiím.
Pod názvem Cloudy Babies můžeme Marii znát i jako polovinu hudebního dua, ve kterém se spolu s Evou Rybářovou stylizuje do mimozemských postav. „Zajímá nás na tom ta nová zkušenost dvou bytostí, které vidí Zemi zvenku, mají možnost nechápat a komentovat,“ vysvětluje. Inspirací je oběma autorkám široká škála hudby, od folklóru až po Gimes.
Čtěte také
Marii můžete také znát nejen na sociálních sítích jako její alter ego – Ursulu Uwe. „Narodila se asi před čtyřmi lety v bytě mojí babičky, byla to pro mě vzrušující nová zkušenost vnímání, a trochu i nástroj manipulace,“ popisuje autorka vznik předlohy k projektu Sedm sester. „Nikdy nebylo specifikované, jestli Sedm sester jsou stroje, poslední obyvatelé, nebo třeba kyborgové. Byla to šťastná jednotka, společně objevovaly/i vše kolem,“ pokračuje o své performativní práci.
Spolu s ostatními finalisty bude Marie letos na podzim vystavovat svou aktuální práci na (nově nesoutěžní) přehlídce v ostravské galerii Plato. „Celá instalace se bude zabývat tématem kolektivního přežití a kolektivní sebevraždy,“ zve Marie na výstavu, pro kterou připravuje hudební album polyfonních písní.
Proč si Marie dala rok pauzu po bakalářském studiu? A co ji přivedlo do nizozemského Arnhemu? Dozvíte se v rozhovoru.
Související
-
Pohyb na hraně iracionality. Pracovní skupina pro výzkum mimosmyslové estetiky je ve finále CJCH
Dalšími letošními finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého jsou členové Pracovní skupiny pro výzkum mimosmyslové estetiky Jan Kolský, Vojtěch Märc, Matěj Pavlík a Peter Sit.
-
Lidé si stále potřebují napnout a našepsovat plátno, říká finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého
„Začínal jsem malbou, i když dost graficky. U akrylu jsem se zajímal o jeho plastičnost, vrstvení ploch a struktur,“ říká student pražské UMPRUM Jakub Choma.
-
„Chci, aby lidé vnímali sociopolitickou rovinu sexuálního násilí,“ říká umělkyně Alma Lily Rayner
Téma sexuálního zneužívání otevírá v Česku žijící umělkyně izraelského původu Alma Lily Rayner, která po studiu FAMU a UMPRUM zakončila své vzdělání na AVU.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.