Divoký Bůh je v domě. Rokujeme nad spirituálním rozměrem tvorby Nicka Cavea
S novou deskou Nicka Cavea, nesoucí název Wild God, jsme se ve Špíně rozhodli splatit dluh této osobnosti a podrobit jeho tvorbu, oslovující stále mezigenerační publikum, mikroskopickému zkoumání. A to z trochu nečekaného hlediska. Naším hlavním tématem tentokrát byla spiritualita a odrazy náboženství, prosakující do písní i knih už od počátku jeho kariéry.
„Jsou písně od Boha?“ ptá se na Caveově blogu The Red Hand Files jistá Anastasia z Řecka. Nick Cave jí odpovídá po svém, trochu neurčitě a povšechně, cituje irského básníka Williama Butlera Yeatse i trochu ironicky vzpomíná na rozhovor s frontmanem Coldplay Chrisem Martinem. Ať už si zvolíme z jeho odpovědi to, co nám přijde nejpravděpodobnější, jedna věc ohledně Cavea je nesporná – vztah k bohu, promluvy k němu, lamenty i alegorie na starozákonní i novozákonní příběhy jsou v jeho písních obsaženy už od osmdesátých let.
Dokonce se zdá, že ponor do biblické symboliky a starých příběhů Nick Cave postupně prohlubuje a rozšiřuje záběr témat, jak naznačuje třebas jeho předmluva k evangeliu podle Marka z konce devadesátých let. Cave líčí cestu od fascinace dramatickými a zhusta krvavými historkami Staré smlouvy k zahledění do látky novozákonní, ke které nebylo jednoduché se propracovat skrze nasládlé předporozumění, nabyté v prostředí jeho domácké anglikánské církve.
O čem přesně je skladba God is in the House a jak to má Nick Cave s institucionalizovaným náboženstvím? Chodil Cave zpívat do sboru? Proč zcoveroval gospel Jesus Met a Woman at the Well? Kdy se přesunul od Starého zákona k Novému? Kde najdeme mercy seat a je to vůbec sedátko? A co Caveova literární tvorba? Poslechněte si celý díl Špíny ze záznamu!
Související
-
Špína o raných Current 93. Okultista David Tibet nastoupil v 80. letech na cestu za spasením
„Celý svět je jen Satanův sen,“ řekl kdysi David Tibet z Current 93. Jeho apokalyptický folk nám má sundat růžové brýle.
-
Proč se ze Sunny Day Real Estate nestala nová Nirvana? Poslechněte si Špínu!
„Vychází z estetiky Fugazi, ale sní o tom, že budou jako Led Zeppelin,“ psalo se v dobové recenzi o seattleské kapele Sunny Day Real Estate.
-
Láska nás všechny zničí. Špína se poprvé vplétá do alchymie amerických Lungfish
Say god! Volný proud nekonečných, repetitivních melodií, kde si o refrénu můžeme víceméně nechat zdát.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.