Dva řezníci v Questu – jeden český rapper a druhý naštvaný Sparťan. Ví God of War, že Život není krásný?

13. duben 2018
Ze hry Život není krásný

Do Questu jsme si pozvali českého rappera Řezníka, který se kromě nevybíravých rýmů věnuje i tvorbě počítačových her. Stojí totiž za kultovní sérií českých adventur Život není krásný, která se brzy dočká už osmého dílu. A protože nám jeden drsoň ve studiu nestačil, podívali jsme se v recenzi na nový díl akční série God of War o jednom velmi naštvaném bohu války. Jak se na Kratosovi podepsalo otcovství? To se nedá popsat, to si musíte poslechnout!

Rapper Marty Pohl alias Řezník vytvořil původní Život není krásný v roce 2002 během tří dnů při zkoušení, co všechno vlastně dokáže s programovacím jazykem Visual Basic. Původně ani nebyl záměr začít sérii adventur. Hotovou hru rozdal Marty kamarádům a nahrál ji na internet, kde se jí dostalo pozornosti díky černému a vulgárnímu humoru. Druhý díl na sebe nechal čekat jen tři měsíce a s ním už Marty začal uvažovat o rozvinutí hry do série. Ta se v následujících pěti letech dočkala celkem sedmi dílů a stala se jedním z nejznámějších jmen na české indie scéně. „Nejčastější kritika těch her se týkala grafiky a chybovosti, což bylo samozřejmě dáno tím, že jsem si to celý dělal sám. Postupně jsem se snažil to zlepšovat a třeba šestý díl byl přijímán velmi solidně. Ale na to to taky dojelo, protože jsem to chtěl mít tak dobrý, že to zabralo příliš mnoho času. Osmý díl jsem třeba už nedokončil,“ vysvětluje Marty více než desetiletou pauzu od sedmičky.

Marty se ale chystá k sérii vrátit a připravuje restart série s názvem Život není krásný: Poslední exekuce. „Nebráním se na to navázat dalšími díly. Uvidíme, jak se povede. Chci si to celé vyzkoušet,“ podotýká Marty. Co přesně chce vyzkoušet? Nový díl v těchto dnech začíná bojovat o přízeň a peníze fanoušků na Hithitu, z čehož by se měl zaplatit vývoj v týmu několika lidí. Scénář hry je z poloviny hotový a pojednává o exekutorovi a jeho posledním dnu v práci. Fanoušci série se nemusí obávat, že by se desetiletá prodleva podepsala na atmosféře nového dílu, který ze zajetého stylu vyčnívat nebude. „Bude to tak stejně dementní jako ty předchozí hry,“ shrnuje Marty se smíchem.

To série God of War zaznamenala pouze pětiletou mezeru mezi posledním dílem a tím nejnovějším, ale změnila se téměř k nepoznání. V nové hře, tentokrát bez číslovky či podtitulu, se setkáváme se starším Kratosem, který vyměnil Řecko za sever a na krku mu navíc visí syn Atreus. Pryč jsou i ikonické dvě čepele na dlouhých řetězech a bojový systém založený na nepřerušovaných kombech. Nový God of War je pomalejší, příběhovější a také mnohem více RPG než předchozí hry. Zásadní změny žánru nemusí rovnou sednout každému, ale to automaticky neznamená, že je God of War špatný. Na nové hře je toho mnoho dobrého, soubojovým systémem počínaje a příběhem rozhodně nekonče.

Ano, silný příběh by u série God of War asi nikdo nečekal, ale nový díl prostě drtí předsudky. Jardovi se zalíbilo plnění vedlejších úkolů, které odhalují více ze vztahu Kratose a Atrea, což patří mezi to nejlepší na hře. V čem však hra ústupky nedělá, je Kratosova zuřivost a zobrazení násilí, které k sérii prostě patří. I starý Kratos se umí naštvat a hned na začátku hry ukáže, že i v pokročilejším věku si s ním není radno zahrávat.

Kolik bodů si nový God of War od nás odnesl? Na co se mohou těšit fanoušci her Abe’s Oddysey a Exodus? A na co fanoušci série Splinter Cell? To všechno se dozvíte, když si poslechnete nový Quest.

autoři:Jaromír Möwald, Vojtěch Dřevíkovský
  • Technologie
  • Rozhovor