Geny vs. výchova. Proč se s léty více podobáme rodičům, i když nechceme?
Okřiknete své dítě a najednou, jako byste slyšeli vlastní rodiče. Ve slovech, v tónu, dokonce i v gestech. Naše geny a prostředí nás ovlivňují. Nedědíme jen barvu očí, ale také talenty a duševní poruchy. Mnoho duševních onemocnění má genetickou složku, ale prostředí může výrazně ovlivnit projevy. Jak nás ovlivňují geny a jak prostředí, do kterého se narodíme? V podcastu Balanc odpovídá Albert Kšiňan, psycholog a výzkumník z institutu Recetox Masarykovy univerzity.
Jsou naše vlastnosti, náš charakter, více zapsány v genech, nebo se je naučíme?
Asi vás zklamu, když řeknu, že obojí. Možná už je klišé neříkat geny versus prostředí, ale geny a prostředí. Prostředí reguluje expresi genů. Jinými slovy, geny jsou něco, co ovlivňuje všechny naše psychologické vlastnosti do určité míry. Některé více, některé méně. Poměr se může lišit.
A jak se to má s dědičností predispozic pro duševní onemocnění?
Mnoho z těch řekněme, pervazivních duševních onemocnění je dědičných. Můžeme uvést schizofrenii jako příklad závažného onemocnění, ta je silně dědičná. To znamená, že riziko, pokud jeden váš rodič má schizofrenii, se uvádí nějakých 13 %. Kdyby se náhodou stalo, že by schizofrenii měli oba rodiče, tak to je snad dokonce 50 %. Je velice dědičná a neexistuje prakticky žádná psychická nemoc, která nemá určitou míru dědičnosti. A tím se bavíme například také o alkoholismu nebo poruchách osobnosti. Hovoříme o dědičnosti a ta je značná.
Jak se to má s geny a s jejich projevy v čase? Lidé často hovoří o tom, že s pokračujícím věkem se poznávají ve svých rodičích, i když třeba nechtěli a šli kvůli tomu do psychoterapie.
Je to paradoxní. Než jsem do toho více pronikl, tak mi připadalo, že čím je člověk déle na světě, tak tím naopak by ten vliv prostředí měl být větší, že? Protože se kumuluje naše zkušenost. To znamená, že bychom měli být více ovlivněni zkušeností, kterou jsme nasbírali. Ale ono je to naopak. My jaksi dorůstáme do těch genů, čím jsme starší. Je to proto, že si prostředí vybíráme. Nenacházíme se náhodně v prostředích, ale vybíráme na základě toho, jaké jsou naše preference. Tím pádem interakce s prostředím ještě zesiluje genetický vliv, a proto my do těch genů takzvaně dorůstáme.
Rodiče známe jako dospělé lidi, kteří už v tomto bodě jsou. Najednou možná naše vlastnosti, které jsme zdědili, vycházejí více na povrch. Samozřejmě nemůžeme ani odmyslet vliv výchovy. Ta se může odrážet ve vzorcích, které jsme si zapamatovali a které potom znovu, možná bezmyšlenkovitě, uplatňujeme na své děti.
Čtěte také
Právě proč jsou sourozenci odlišní, když teoreticky mají stejné rodiče, stejné geny a vyrůstají ve stejném prostředí?
Je to zajímavé, že? Ačkoliv prostředí je dejme tomu konstantní, tak stejně se děti liší. Je to právě proto, že kombinace je genetická. Vzniká v okamžiku zplození. Je unikátní pro každé dítě. Vezměte si, že máte 23 párů chromozomů, celkem 46 chromozomů. Půlka je od otce a půlka je od matky. A v okamžiku, kdy se tvoří dítě, tak vždycky je tam šance 50 na 50, že předáte jeden chromozom nebo druhý, a to se děje třiadvacetkrát.
Poslechněte si celý rozhovor o vlivu genů, prostředí a dědičnosti psychologických vlastností.
Související
-
Oblíbené dítě rodičů. Je možné mít rád své děti stejnou měrou?
Nejeden potomek má dojem, že rodiče preferovali, nebo dokonce měli radši sourozence. Může se to stát, ale taky je možné milovat své děti stejně.
-
Dovolená v Jugoslávii, první dítě. Výchovu dětí nelze naplánovat jako vojenskou ofenzívu
„Najednou přijdou děti a nastávající rodiče si neřeknou, jak se o dítě budou starat,“říká v Balancu psycholožka, psychoterapeutka a lektorka Vlaďka Bartáková.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.