Hudba ze mě začala víc vyvěrat. S Wilhelmem Grasslichem o jeho experimentálních projektech

9. září 2022

Blind Ruler Cursed Land a Uncle Grasha's Flying Circus - to jsou dva hlavní projekty pražského hyperaktivního experimentátora Wilhelma Grasslicha. Po delší době dorazil k nám do Špíny, abychom probrali, kde hledá a nachází hranice mezi hudbou, uměním, provokací a exhibicionismem.

Wilhelm Grasslich už se ve Špíně ukázal před pěti lety, kdy představoval undergroundové nakladatelství Pravěk a celé povídání se tudíž točilo především okolo zinů a knížek. Tentokrát jsme se zaměřili na jeho hudební tvorbu, pod přezdívkou Blind Ruler Cursed Land mu začátkem léta vyšla nahrávka For A Flower Called Sacrifice Sun Never Sets.

Pod svým jménem se zas v září objevil na kompilaci zasvěcené česko-portugalskému surrealistovi Františku Listopadovi a objevil i se na debutu trasherů Fäust. Wilhelm produkuje hudbu pod téměř desítkou jmen, k nejnovějším aktivitám patří avantgardní free jazz noisové duo Surfin’ Bazooka, kde působí spolu se saxofonistou Štěpánem Hurníkem, dřívějším členem Vylitých Braníků.

Wilhelm Grasslich je původním povoláním historik a každý jeho projekt je věnován určitému konceptu, tématu či období v dějinách, v projektu Uncle Grasha's Flying Circus je to zejména éra Sovětského svazu. Přitahuje mě ta estetika, protože je to něco temnýho, zlýho, totálního. Obecně mě přitahuje otázka moci, to je takový motiv, co se táhne veškerou mojí uměleckou tvorbou, vysvětluje Wilhelm Grasslich. Zároveň se ve své tvorbě snaží vyhnout žánrovým noisovým klišé a brát historická témata v kontextu současnosti.

Podstatnou součástí jeho tvorby je živé vystupování, bez něj by sice podle Wilhelma jeho hudba obstála, přišla by však o zásadní rozměr. Nikdy ho nenapadlo, že by nevystupoval, v době kdy se věnoval především literatuře se realizoval v rámci autorských čtení. Důležitou roli hraje reakce publika - ať už se jedná o nadšení nebo uražení a pobouření.

V jakých všech dalších projektech má Wilhelm prsty a které jsou nejaktivnější? Jak nahlíží na klasický noisový tematický kánon, zaměřující se často právě na totalitní režimy? Na čem začínal a co je jeho největší inspirací? Kde vzniklo jeho napojení na řeckou alternativní scénu a co by odtud doporučil? A jak je důležité, aby posluchači věděli o čem jeho tvorba je? Poslechněte si celý rozhovor a Wilhelmem Grasslichem ze záznamu!

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.