Jak omezit emise z letecké dopravy? Řešením mohou být dražší letenky i podpora železniční dopravy
Cestu z environmentální krize se na letošním Klimakempu snažil najít i workshop Jak se vyhnout letecké dopravě. Debatovalo se na něm o tom, proč je stále létání levnější než cesta vlakem, jak se šetrně dostat do vzdálených koutů světa nebo pomocí kterých aplikací cestovat vlakem po Evropě. O hlavních metodách boje s emisemi z letecké dopravy jsem hovořila s Martinem Hyťhou z organizace Nesehnutí, který workshop pořádal.
Letecká doprava je podle Martina Hyťhy stále ještě na vzestupu proto, že je letecké palivo na rozdíl od ostatních pohonných hmot osvobozeno od spotřební daně a mezinárodní doprava je navíc osvobozená od DPH. To podle něj způsobuje příliš nízkou cenu letenek. Jako řešení vidí uvalit na letecké palivo spotřební daň.
Jak ale může člověk řešit problém leteckých emisí sám na individuální úrovni? Logicky se nabízí využití vlakové, případně autobusové dopravy. Pokud se jedná o delší vzdálenost a letu se nejde vyhnout, existuje možnost zaplatit kompenzace skleníkových plynů. „Měl jsem takový problém, že plánuji cestu do Patagonie, a přemýšlel jsem, jak bych se tam mohl dostat. Dozvěděl jsem se, že kdybych jel lodí, je to ještě méně ekologické. Takže jediná možnost je nějak vykompenzovat produkci CO2, tím, že bych podpořil nějaký ekologický projekt,“ svěřil se jeden z účastníků workshopu.
V diskusi jsme se dostali i k praktickým tipům na webové stránky a aplikace, které mohou lidem pomoci při plánování cesty vlakem. „Z těch zahraničních bych doporučil stránku seat61. Jsou to praktické tipy, jakým způsobem fungují vlaky, kde nakoupit jízdenky, jak se nejlíp a komfortně někam dostat. Dobrým plánovačem je také Rail Planner nebo v Čechách blog Cesta vlakem, který píše Michal Berg,“ radí aktivista z Brna.
V Česku se podle Hyťhy už delší dobu hovoří o potřebě většího rozvoje železniční infrastruktury, která má ale oproti dálniční síti mnohem menší prioritu. Cesty vlakem se ale týkají i mezinárodních spojů. Jak problém vyřešit na mezinárodní úrovni a propojit funkčním železničním spojením evropské metropole? Problém by se podle něj měl řešit v rámci evropské integrace, tak jak se řeší celá řada jiných otázek. „Neuvažovat nad železniční dopravou jen z perspektivy jednotlivých států, ale na celoevropské úrovni. Kde budou nějaké páteřní trasy a kde je možné udělat dálkové vlakové spojení,“ dodává Martin Hyťha.
Zajímají vás praktické tipy na cestování vlakem, nebo proč nejsou mezi některými evropskými městy dobré železniční spoje? Pusťte si celý záznam rozhovoru Evy Svobodové s Martinem Hyťhou.
Související
-
Na Klimakempu spojujeme aktivisty s místními lidmi, říkají organizátoři
Místo letošního Klimakempu, obec Veltruby, nevybrali organizátoři náhodou. Leží totiž nedaleko tepelné elektrárny Chvaletice, která před nedávnem zažádala o výjimku z...
-
Létáte, ale máte výčitky svědomí kvůli přírodě? Spočítejte si, kolik po každém letu vysadit stromů
Obyvatelé odloučeného ostrovního státu jako Island to nemají lehké. Pro většinu z nich výjezd do zahraničí znamená cestu letadlem. A taky nezanedbatelnou ekologickou stopu.
-
Ekologičtější, ale i hezčí cesta. Guardian radí, jak si užít cestování po Evropě vlakem
„Po Evropě cestuji vlakem místo letadla, protože je to hezčí zážitek."
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.