Jak omezit emise z letecké dopravy? Řešením mohou být dražší letenky i podpora železniční dopravy

11. červenec 2019

Cestu z environmentální krize se na letošním Klimakempu snažil najít i workshop Jak se vyhnout letecké dopravě. Debatovalo se na něm o tom, proč je stále létání levnější než cesta vlakem, jak se šetrně dostat do vzdálených koutů světa nebo pomocí kterých aplikací cestovat vlakem po Evropě. O hlavních metodách boje s emisemi z letecké dopravy jsem hovořila s Martinem Hyťhou z organizace Nesehnutí, který workshop pořádal.

Letecká doprava je podle Martina Hyťhy stále ještě na vzestupu proto, že je letecké palivo na rozdíl od ostatních pohonných hmot osvobozeno od spotřební daně a mezinárodní doprava je navíc osvobozená od DPH. To podle něj způsobuje příliš nízkou cenu letenek. Jako řešení vidí uvalit na letecké palivo spotřební daň.

Martin Hyťha z organizace Nesehnutí vedl workshop s názvem Letecká doprava a jak se jí vyhnout. Klimakemp Limity jsme my 2019 u obce Veltruby

Jak ale může člověk řešit problém leteckých emisí sám na individuální úrovni? Logicky se nabízí využití vlakové, případně autobusové dopravy. Pokud se jedná o delší vzdálenost a letu se nejde vyhnout, existuje možnost zaplatit kompenzace skleníkových plynů. „Měl jsem takový problém, že plánuji cestu do Patagonie, a přemýšlel jsem, jak bych se tam mohl dostat. Dozvěděl jsem se, že kdybych jel lodí, je to ještě méně ekologické. Takže jediná možnost je nějak vykompenzovat produkci CO2, tím, že bych podpořil nějaký ekologický projekt,“ svěřil se jeden z účastníků workshopu.

V diskusi jsme se dostali i k praktickým tipům na webové stránky a aplikace, které mohou lidem pomoci při plánování cesty vlakem. „Z těch zahraničních bych doporučil stránku seat61. Jsou to praktické tipy, jakým způsobem fungují vlaky, kde nakoupit jízdenky, jak se nejlíp a komfortně někam dostat. Dobrým plánovačem je také Rail Planner nebo v Čechách blog Cesta vlakem, který píše Michal Berg,“ radí aktivista z Brna.

Z workshopu Letecká doprava a jak se jí vyhnout. Klimakemp Limity jsme my 2019 u obce Veltruby

V Česku se podle Hyťhy už delší dobu hovoří o potřebě většího rozvoje železniční infrastruktury, která má ale oproti dálniční síti mnohem menší prioritu. Cesty vlakem se ale týkají i mezinárodních spojů. Jak problém vyřešit na mezinárodní úrovni a propojit funkčním železničním spojením evropské metropole? Problém by se podle něj měl řešit v rámci evropské integrace, tak jak se řeší celá řada jiných otázek. „Neuvažovat nad železniční dopravou jen z perspektivy jednotlivých států, ale na celoevropské úrovni. Kde budou nějaké páteřní trasy a kde je možné udělat dálkové vlakové spojení,“ dodává Martin Hyťha.

Zajímají vás praktické tipy na cestování vlakem, nebo proč nejsou mezi některými evropskými městy dobré železniční spoje? Pusťte si celý záznam rozhovoru Evy Svobodové s Martinem Hyťhou.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka