Když se nevyplatí koncertovat: Zažehli fanoušci Taylor Swift novou revoluci na poli hudby?
Málokdo by čekal, že se do čela antimonopolní renesance v USA postaví takzvaní „Swifties“, skalní fanoušci Taylor Swift. Přesně to se ale děje poté, co služba Ticketemaster nezvládla zahájení prodeje lístků na zpěvaččino nové turné.
Hudebníci za sebou nemají nejlepší dvě dekády. S nástupem internetové éry na přelomu tisíciletí se rozklížily zajeté modely toho, jak si mohou svým uměním vydělat. Zatímco si zástupci starých velkých vydavatelství, nových streamovacích služeb a ty největší hvězdy zvládly zajistit svůj díl, ze kterého dokážou pohodlně vyžít, pro běžného hudebníka je to čím dál obtížnější.
V souvislosti s propadem příjmů z hudebních nahrávek se v uplynulých letech muzikantům často dostávalo knížecí rady, že doby „snadných“ výdělků z alb jsou pryč a že by se měli přeorientovat na příjmy z koncertů. Ani to ale není tak jednoduché, což v uplynulých letech ukázala pandemie koronaviru. A v USA je to konkrétně problém především kvůli dominantnímu postavení zdejších služeb Ticketmaster a Live Nation, které se spojily v roce 2010 pod hlavičkou Live Nation Entertainment.
Spojené firmy – které ovládají drtivých 70 procent trhu prodeje lístků v USA – dlouhodobě svého postavení zneužívají k odírání diváků i muzikantů. Už tak špatnou situaci navíc zhoršila zmíněná pandemie, jak například upozorňuje zpěvačka Santigold, která před několika týdny zrušila plánované turné jednoduše proto, že se jí nevyplatí.
Do konfliktů s muzikanty se Ticketmaster (respektive Live Nation) dostává dlouhodobě. Boj proti jejich praktikám už v 90. letech vedla kapela Pearl Jam. Jenom letos Ticketmaster a jeho praxe „dynamického naceňování“ lístků (tedy dramatického zdražování v případě, že je o lístky velký zájem) vyvolal hněv Bruce Springsteena a kapely blink-182 a jejich fanoušků.
Muzikanti si také v posledních letech stěžují na to, že jestliže už ani z výdělků na živých koncertech nemohou nahnat dřívější ztráty, je to obtížnější i ve zcela krajní sféře, kterou měli doteď plně pod kontrolou: v prodeji kapelního merche fanouškům u stánků na koncertě. Live Nation ve svých sálech požaduje podíl i z těchto prodejů, většinou okolo 30 procent.
Čtěte také
Ticketmaster měl exkluzivní práva na prodej lístků na nejnovější turné Taylor Swift a v půlce listopadu se vše pokazilo. Ticketmaster, který dle slov jejího zastoupení zpěvačku ujišťoval, že je na vše připraven, naprosto zkolaboval v den spuštění prodeje. Lístky se tak brzy prodávaly z druhé ruky až za 28 tisíc dolarů (tedy v přepočtu více než těžko uvěřitelných 650 tisíc korun). Podobně jako minulou dekádu v případě Spotify se tak do čela boje proti firmě, která drtí výdělky muzikantů, staví Taylor Swift a její fanoušci.
Poslední průšvih Ticketmasteru se trefil do špatné doby a setkal se „špatnou“ skupinou fanoušků. Málokdo má dnes na světě tak aktivizované příznivce jako právě Taylor Swift – možná tak K-popoví BTS, jejichž fanoušci slavně před dvěma lety stáli v popředí trollingu Donlad Trumpa.
Fanoušci Taylor Swift začali na sociálních sítích v čele s TikTokem nadávat na laxní vymáhání antimonopolních zákonů způsobené ideologií „mužů z Chicagské ekonomické školy“. Poukazují na to, že Ticketmasteru se v praxi nejde vyhnout a kritizují rozhodnutí amerického ministerstva spravedlnosti z roku 2010, které nechalo projít sloučení Live Nation a Ticketmasteru, a požadují jejich opětovné rozdělení.
Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.
O špatnou dobu z pohledu Ticketmasteru jde proto, že v posledních letech dochází v USA k tak trochu antimonopolní renesanci. Washingtonští experti už dobrou dekádu vyzývají k návratu robustnějšího vymáhání antimonopolních zákonů a politici z obou (v jiných tématech dramaticky rozhádaných) stran jim začínají naslouchat. Prezident Biden pak dosadil do funkcí v první půlce svého období nekompromisní mladou úřednickou krev v čele s antimonopolní „celebritou“ Linou Khan.
Podle informací deníku New York Times jsou Live Nation a Ticketmaster teď předmětem vyšetřování antimonopolní divize amerického ministerstva spravedlnosti. Tento úmysl podpořila i celá řada zastupitelů v Kongresu. Je tak klidně možné, že tentokrát nářek fanoušků a hudebníků neprojde zcela bez odezvy.
Může si ještě průměrný muzikant vůbec něčím vydělat? A proč zavedení hudebníci jako zpěvačka Santigold ruší turné? Poslechněte si glosu Matěje Schneidera.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka