Kvér: Média se ženami a o ženách
Ústředním tématem tohoto Kvéru jsou ženy a média. Pozvání do studia přijala ředitelka Fóra 50 % Jana Smiggels Kavková, s níž jsme se kromě jiného bavili třeba i o kvótách nebo o prvním Kongresu žen.
Podle průzkumů je ženám nejen v tištěných médiích obvykle věnováno 15–20 % prostoru. Na titulní stránky se ženy dostávají zřídka. Většinou jsou jim totiž vyhrazena „méně důležitá“ témata, jako jsou různé oddychové a volnočasové rubriky plné receptů a rad. A to člověk nemusí listovat zrovna lifestylovými časopisy, které stereotypy o ženách jen přetékají. Proč je ale ženy kupují? Společenský tlak je v tomto ohledu mocným hybatelem.
European Institute for Gender Equality vydal nedávno zprávu, která zkoumá zastoupení žen v rozhodovacích pozicích v médiích zemí EU. Přestože ženy dosahují z více než 60 % vzdělání – a tedy i patřičné kvalifikace – v mediálních a informačních vědách, vrcholné pozice v médiích zůstávají výhradně mužskou doménou. I tady funguje spolehlivě efekt „skleněného stropu“, tedy na papíře jsou možnosti žen neomezené, realita je ale jiná.
Spor Rusko vs. zastánci lidských práv pokračuje. Vznikají nové petice a otevřené dopisy Mezinárodnímu olympijskému výboru, které brojí proti pořádání olympiády v Soči s obavou o dodržování lidských práv. Rusko deklaruje v ústavě zanesené právo každé osoby na soukromí, současně jedním dechem ústy svých státníků dodává, že jakýkoli projev propagující LGBT identitu nezůstane pro dotyčnou osobu bez vyvozené odpovědnosti. Jsme opravdu zvědaví, jak tenhle oříšek Rusové zvládnou.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.