Kvér o sexuální výchově na českých školách

18. duben 2014
Kvér
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02884822.jpeg

Jakým způsobem probíhá na školách sexuální výchova, z jakých materiálů učitelé čerpají a jak je v nich zastoupena problematika LGBT nebo obecně téma genderu? Navazujeme na jeden z minulých dílů Kvéru o homofobní šikaně. Téma jsme rozebírali s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Marcelem Chládkem a Lucií Jarkovskou z katedry sociologie, oboru genderová studia na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.

„V roce 2010 vypukla aféra, kdy Výbor na obranu rodičovských práv, což je sdružení katolíků, zahájil tažení proti sexuální výchově,“ říká Lucie Jarkovská. „Kdyby byl jednoznačný předmět sexuální výchova, tak by se dal jednoduše vyškrtnout. Ale vzhledem k tomu, že je to rozdistribuováno po nejrůznějších tématech, tak vlastně nešlo sexuální výchovu odstranit.“ I takovou výhodou může být to, že sexuální výchova není žádný speciální předmět, ale je rozeseta do několika z nich.

02886971.jpeg

Problémem podle Lucie Jarkovské ale je, že samotní učitelé nemají dostatečnou možnost se v oblasti sexuální výchovy vzdělávat, aby byli schopni „ušít“ si program na míru pro školu a studenty, se kterými pracují, a tak vědět, jak s tímto citlivým tématem zacházet.

Podle Jarkovské se s tématy genderu nebo sexuální orientace na školách zachází neuměle, když se učitelé pokouší představit téma odlišné sexuální orientace, tak ho často exotizují a nevědí si s ním rady. A nemusí to být úmysl nebo homofobní názor učitele. „Je pravděpodobné, že ne každý nebo každá vyučující se hodí na to, aby učili sexuální výchovu, nicméně se to dá kultivovat. Jako ostatně cokoliv.“

Současný ministr školství Marcel Chládek považuje sexuální výchovu za mimořádně důležitou a měla by podle něj být součástí výuky ve spolupráci s rodinou. Roli školy vidí důležitou hlavně proto, že poslední statistické údaje odhalují velké procento sexuálního zneužívaní někým z rodiny. „Kvalita sexuální výchovy je závislá na učitelích, kteří tuto problematiku učí, respektive na ředitelích škol, protože i oni můžou tuto problematiku řešit formami různých přednášek, pozvat si hosty, sexuology a podobně. Musí to být ale přiměřené věku dítěte,“ řekl Kvéru ministr Chládek.

autoři: Josef Rabara , Bára Šichanová
Spustit audio