Musíme zastavit renesanci raveu, říká kyjevský label Muscut

Papiro – Automare
Papiro – Automare

Muscut je kyjevský label zaměřený na elektroniku, hauntologii, musique concréte a library music. Místo v jeho katalogu má psychedelický surf dub z Oděsy, ale i lysergická elektronika švýcarského projektu Papiro. Kromě vydávání hudby v Kyjevě také organizovali koncerty s experimentální hudbou.

Scroll for English version.

Ze začátku se zaměřovali na hudbu z Ukrajiny a východní Evropy obecně, momentálně je jejich rozsah mezinárodní. Se zakladatelem labelu Dmytrem Nikolaienkem jsme se setkali ve známém kyjevském klubu Closer.

Proč ses rozhodl rozšířit geografický rozsah labelu?
Prvotní nápad byl zaměřit se na hudbu z bývalého východního bloku a vyprofilovat se jako label vydávající „východní žánr“, něco podobného jako třeba britský nebo berlínský sound. A my bychom zosobňovali východní zvuk. Pracoval jsem s tím konceptem, dokud se nestal mainstreamovým. Nelíbí se mi koncept hudby východní Evropy s politickým kontextem.

Navzdory tomu, že zvuk labelu je psychedelický a zasněný, označení jako nostalgický nebo sentimentální nejsou na místě. Jaká je hudební dramaturgie labelu?
Začal jsem zkoumáním různých směrů retrofuturismu, ale před nedávnem jsem se spíš rozhodl orientovat na hudbu stojící mimo určitou dobu, kdy není jasné, kdy byla vyprodukována. Jestli vznikla v 60., 70., 80., 90. letech, nebo teď. Snažím se tedy vydávat nadčasovou hudbu.

Na labelu, kromě jiných, svou hudbu vydal i známý hudebník Andrew Pekler, těžištěm však zůstávají ukrajinští hudebníci. Výborný je také release Pavla Milyakova z ruského projektu Buttechno.
Aktuálním releasem je debutová deska kapely Chillera, která působí v Oděse. Jsou to tři holky – Ganna Brizhata, Polina Matskevich a Ira Lupu. Ira hraje na bicí, Polina na kytaru a Ganna na basu. Deska s názvem SCHAX vyšla jako sedmipalec se třemi tracky. Je to abstraktní, experimentální surf dub. 

Poslechněte si celý rozhovor v posledním díle Východisek! Dozvíte se, co Dmytro říká na situaci na Ukrajině a proč chce zastavit renesanci raveu…

Muscut is a Kyiv-based label focused on experimental electronics, hauntology, musique concréte and library music. There's place for psychedelic surf dub from Odessa as well as lysergic electronics from Swiss project Papiro. Aside from releasing records, Muscut has also hosted events in the Ukrainian capital. Initially focusing on Eastern European music, the scope of its interest has gradually widened. We met the founder of the label, Dmytro Nikolaienko, at the record shop located in one of Kyiv's largest clubs Closer.

Why did you decide to expand the geographical reach of the label?
The idea was to focus on Eastern bloc music and to position the label's output as Eastern genre in the same vein as there's British, London or Berlin sound. The idea was to create a kind of Eastern sound. I was working on that concept until it became mainstream recently. I decided to abandon this because I don't really like this concept of Eastern music with a political context.

In spite of the fact that the sound of the label retains certain psychedelic and dreamy attributes, Muscut eschews the concept of nostalgia and sentimentalism. Can you talk about your music direction?
I started with explorations of different directions of retrofuturism, but then recently decided to stick to the out-of-time concept where you cannot detect if the sound was produced in a certain period, you cannot say if it's made in the 60s, 70s, 80s, 90s or nowadays. I want to release timeless music. 

The label's roster includes internationally renowned musicians like Andrew Pekler, the focus remains in Ukraine though. Then there's also the excellent release from Pavel Milyakov from the Russian project Buttechno.
The latest release is a debut from a band from Odessa called Chillera; it's three girls – Ganna Brizhata, Polina Matskevich and Ira Lupu. Ira is a drummer, Polina plays the guitar and Ganna plays the bass guitar. It's abstract, experimental, dub surf kind of music.

https://muscut.bandcamp.com