Paranoia, nebo realita? Druhá sezóna seriálu Westworld předvídá budoucnost digitálního šmírování

Ze seriálu Westworld
Ze seriálu Westworld

Obří zábavní park plný hyperrealistických robotů, ve kterém si můžete dělat, co chcete. Navštěvují ho bohatí hosté, kteří si můžou dovolit tučné vstupné a roboti jim nemohou nijak ublížit. Každý, kdo hrál počítačové hry jako GTA nebo Sims, ví, že v takových chvílích se vyjeví velmi temná a pokroucená zákoutí lidské mysli. To se zdálo být hlavní téma seriálu Westworld. Jeho druhá sezóna, která právě skončila, ale ukázala, že je všechno trochu jinak.

„Nic tu není skutečné. Až na jedinou věc: hosty. Půlku marketingového rozpočtu utrácíme za to, abychom přišli na to, co vlastně chtějí, protože oni sami to neví,“ vysvětluje v druhé sérii Westworldu jedna z hlavních postav. „Ale tady jsou svobodní. Nikdo se nedívá. Nikdo je nesoudí. Nebo to jim alespoň tvrdíme. Tohle je jediné místo na světě, ve kterém vidíš lidi takové, jací skutečně jsou. A pokud v tom nevidíš příležitost pro zisk, tak nejsi zdaleka ten podnikatel, za kterého jsem tě měl,“ říká svému obchodnímu partnerovi.

Westworld v seriálu totiž nikdo nepostavil jen kvůli tomu, aby svým zhýralým hostům poskytl dekadentní zábavu bez následků. To je pouze prostředek, jak se dostat k tomu opravdu cennému: datům o návštěvnících a jejich nejtajnějších tužbách. „Berte to tak, že Westworld je, jako kdyby anonymní režim ve vašem prohlížeči ožil a začal dýchat,“ píše Brian Barrett pro Wired.

Když tvůrci druhou sezónu točili, nemohli tušit, jak moc bude v době vysílání aktuální. Začátek sezóny se protnul s eskalujícím skandálem Facebooku a Cambridge Analyticy, které do potíží dostal právě sběr všemožných dat o uživatelích sociální sítě. „Jakákoliv podobnost se sociálními médii, která si možná pohrávají s našimi mozky, může a nemusí být náhodná,“ vtipkoval showrunner Jonathan Nolan na newyorském festivalu Tribeca. „Vydělávají na tom, že vám prodávají věci, ale také na tom, že vám čtou mysl. Ukazuje se, že ve skutečnosti jste produkt vy. Není náhodou, že tyhle dvě společnosti, Google a Facebook, silně investují do vývoje umělé inteligence,“ upozorňoval před spuštěním druhé sezóny.

Ze seriálu Westworld 2

Stanice HBO, která Westworld vysílá, si je evidentně velmi vědoma marketingového potenciálu a dobrého načasování druhé sezóny. Jedním z propagačních materiálů zveřejněných stanicí byla část smlouvy, kterou v seriálu podepisují hosté parku. „Firma drží práva a je jediným vlastníkem: veškerých kožních buněk, tělních tekutin, sekretů, exkrece, vzorků vlasů, slin, potu, krve a dalších tělesných funkcí, které tu nejsou uvedeny,“ stojí v sekci 7b smlouvy fiktivního vlastníka parku, společnosti Delos. Cíl sběru dat o návštěvnících není v seriálu explicitně vysvětlen – fanoušci spekulují o klonování, vydírání hostů nebo snaze majitelů zajistit si nesmrtelnost.

„Je snadné si představit, že se společnost jako Facebook přirozeně vyvine v něco jako Delos,“ spekuluje Adam Epstein na serveru Quartz v článku pojmenovaném Westworld je Facebook za 50 let. To se možná může zdát i v roce Cambridge Analyticy trochu nadsazené. Stačí ale nahlédnout třeba do New York Times a člověku zase začne naskakovat husí kůže.

Westworld odkrývá kosti a žíly quality TV

03767058.png

Westworld patří k seriálům, které publikum rozdělují. Sci-fi umístěné ve westernovém parku, kde roboti slouží pro zábavu lidem, je pro část diváků prázdnou vypravěčskou exhibicí, jejíž dějové zvraty si ani nemůžeme pořádně užít, protože většinu z nich s předstihem uhodli fanoušci v teoriích kolujících po internetu. Příběh scenáristů Jonathana Nolana a Lisy Joy je však trochu jiný případ než legendární seriálový rébus Lost.

Newyorský deník zrovna minulý týden zveřejnil reportáž o patentech, o které si Facebook zažádal. Dočtete se o způsobech, jakými se sociální gigant snaží odhadnout, jestli jste ve vztahu, že chce naslouchat pomocí vašich telefonů vašemu okolí, aby identifikoval, na jaké seriály koukáte, nebo sledovat váš obličej skrze kameru vašeho počítače, aby zjistil, kdy se nudíte. Čínská lidová republika zase v posledních letech připravuje sociální hodnocení svých občanů. V rámci systému, který je zatím testován a povinný má být až od roku 2020, by vaši schopnost vzít si půjčku, hypotéku nebo výběr školy vašeho dítěte mohlo ovlivnit vše od věcí, co nakupujete, až po vaše posty na sociálních sítích.  

Ve fikčním světě Westworldu firma Delos vytvoří celý zábavní park, aby se svým zákazníkům dostala do hlavy. Naše realita je ale o poznání prozaičtější. Facebooku a Googlu bohatě stačí sledovat váš pohyb po síti (ale pomocí telefonů, které máte vždycky při ruce i ve fyzickém světě), aby vám pronikly do lebky a odhalily vaše nejtajnější myšlenky. Tvůrci Westworldu možná zas tak nepřehánějí…