Quest: Jak se hrají a jak se archivují staré české a slovenské hry?

3. březen 2018
Ze hry Polda

V novém Questu se ohlížíme. Na co? Na staré hry přece. A nejsme na to sami! Se dvěma hosty rozebíráme půvab starých her, zjistíme, jak se takové hry archivují a taky jak se dneska hrají. Nezapomeneme ale ani zavzpomínat na legendární českou hru Polda.

Lubor Kopecký se k archivaci starých her dostal ve chvíli, když si chtěl zahrát hry, které už nešly snadno sehnat. „Tehdy jsem si řekl, že je důležité zachránit, co se dá, než to všechno zmizí,” říká Lubor, který provozuje web HerníArchiv.cz. První hrou, kterou takto zachránil, byla česká adventura Polda, která už 10 let po vydání nebyla prakticky k sehnání. Původní nosiče z obchodů vymizely a originálky nikdo neprodával ani v aukcích. Lubor naštěstí patří mezi její tvůrce, takže mohl celou hru snadno archivovat digitálně. Tvrdí, že jen digitálně se dají hry skutečně uchovat pro další generace, ale kromě toho osobně sbírá i herní krabice, manuály a zkrátka veškeré fyzické artefakty ke starším českým hrám, které bohužel zubu času tak dobře neodolávají. Navzdory ne vždy snadnému pátrání po kopiích obsahuje v současnosti Český herní archiv všechny české hry z 90. let, často i díky pomoci původních autorů.

Po hrách z ještě dřívější doby se dále pídíme s Michalem Kefurem. Michal provozuje blog Herní Archeolog, na kterém se věnuje českým, slovenským a československým hrám, které vyšly před rokem 1991. Hry se snaží nejen zdokumentovat, ale i rozchodit, dohrát a napsat k nim návod. „Nové hry příliš vedou hráče za ručičku, zatímco ty starší třeba vyžadovaly přečíst před hraním celý manuál. Chtěly po hráčích větší snahu. To mě asi nejvíc přitahuje,“ vysvětluje Michal, proč se starým hrám věnuje. Hry Michal spouští na svém počítači přes programy, které emulují prostředí jiných platforem. „Naštěstí se kolem blogu shromáždila skupina lidí, kteří starým hrám rozumí a dokážou mi při různém nastavování emulátorů poradit,“ pochvaluje si herní archeolog. V současnosti má na svém blogu přes 170 her a další stále přibývají.

Nakonec jsme se vrátili ještě jednou k Luborovi Kopeckému, se kterým rozebíráme Poldu, českou adventuru s hvězdným osazením. Asi každý si vzpomíná na dabing Luďka Soboty a Petra Nárožného, který vzbudil na české herní scéně velký rozruch. Známé hlasy hře dodaly osobitost a stály za jejím úspěchem mezi hráči. „Nikoho z nás nenapadlo, že to nakonec bude ta klíčová věc, která přitáhne zájem hráčů,“ přiznal Lubor. Za obsazením slavných jmen stál konkurenční boj – vývojáři chtěli překonat jinou českou adventuru Horké léto, které hlas dodal komik Zdeněk Izer. Ať už to bylo výkonem herců, grafickým stylem, nebo pubertálním humorem, Polda nakonec zplodil šestidílnou sérii, která se dodnes těší velké oblibě. Podle Lubora to má ale jasnou příčinu: „Úspěch té série je daný tím, že tady příliš nevznikaly lokální adventury. Polda si získal veškerou pozornost, kterou lidi věnovali českým hrám. Dodnes mi přijde, že je škoda, že nevzniká víc lokálních her s českými dabéry a českým humorem.“

Zajímá vás více o archivaci her nebo jaké překážky stojí v cestě hraní her ze ZX Spectra na současných počítačích? Víte, co máte udělat, když na půdě najdete kazety se hrami? Odpovědi naleznete v nejnovějším Questu, tak alou poslouchat!

 

autoři:Jaromír Möwald, Vojtěch Dřevíkovský
  • Technologie
  • Rozhovor