Rok 2020 ve sci-fi: Marťani, draci, roboti, futuristické choroby a korporátní dystopie

Tom Cruise v roce 2020 ve filmu Na hraně zítřka
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tom Cruise v roce 2020 ve filmu Na hraně zítřka

Jaký bude rok 2020 podle tvůrců sci-fi? Jako obvykle nic pěkného. Kromě invazí příšer z vesmíru, z podzemí i z jiných dimenzí se ale dočkáme třeba i robotického boxu a letů na Mars. Dojde i na futuristické nemoci a zjistíme, co letos bude podnikat Iron Man.

Rok 2020 bude rokem monstrózních invazí shora i zdola. S časoprostorovým kontinuem si pohrají mimozemšťané ve vynikající blockbusterové sci-fi Na hraně zítřka a Tom Cruise bude muset hodněkrát umřít, aby se s nimi vypořádal. Alternativu zdola nabízí Guillermo del Toro, který do roku 2020 umístil děj své pocty japonské popkulturní megalomanii Pacific Rim. V Tichém oceánu se otevře brána do jiné dimenze, ze které začnou vylézat obří potvory. Kdo je dokáže zastavit? Jedině ještě větší roboti. Radostně hravá pocta japonským žánrům kaidžú (filmy o obřích monstrech) a mecha (filmy s obřími roboty) ukazuje divákům, že na velikosti někdy záleží víc než na čemkoli jiném. Zdola se na nás v roce 2020 vyřítí ještě jedna zkáza. Tvůrci filmu Království ohně měli v roce 2001 pocit, že skutečnou hrozbu pro lidskou civilizaci nepředstavuje klimatická změna, ale – draci. Draci se totiž ukrývají hluboko pod zemí a čekají na svou příležitost vychrlit na nebohé obyvatele povrchu trochu toho ohnivého dechu. Pokus o postapokalyptickou fantasy tvůrcům vyšel tak napůl, prvky obou žánrů jdou stejně často proti sobě, jako ruku v ruce. Z dnešního pohledu tahle britsko-americká koprodukce (ve které jde mimo jiné i o nevraživost mezi oběma národy) překvapivě zaujme hlavně hereckými výkony. Proti sobě tu stojí pozdější špičky hollywoodského herectví Christian Bale a Matthew McConaughey.

Kromě mezidruhových válek nás letos čeká také nástup robotického boxu. Milovníci futuristických sportů si přijdou na své ve filmu Ocelová pěst, který vznikl v roce 2011 podle povídky Richarda Mathesona. Nálepka rodinná sci-fi nezní právě lákavě, ale tenhle snímek ji nese ještě se ctí. Bývalý boxer, který se nyní protlouká světem robotích zápasů, si v něm zároveň buduje pouto se svým synem, od nějž před lety utekl. Příběh působí spíš jako spielbergovská sci-fi z osmdesátých let, smontovaná z náhradních dílů filmů jako Číslo 5 žije a stallonovky Do útoku, ale samotné scény robotích soubojů stojí za to.

Hned dva filmařské týmy si kolem přelomu tisíciletí představovaly, že to lidstvo v roce 2020 dotáhne až na Mars. Podle vysokorozpočtové sci-fi Briana De Palmy Mise na Mars tam kosmonauti najdou pozůstatky pradávné civilizace, která sice zpočátku vypadá hodně děsivě, ale nakonec se vše zvrhne do potvrzení dänikenovských spekulací o mimozemském původu člověka. Z Mise na Mars se právem nestala klasika a už v době jejího vzniku z ní byli dost rozpačití jak kritici, tak diváci. De Palma film využil hlavně k několika strhujícím scénám, kde inscenoval své pověstné dlouhé kamerové jízdy, tentokrát aby vytvořil iluzi stavu beztíže ve stylu Kubrickovy 2001: Vesmírné odysey. Španělský snímek Stranded od Maríe Lidón z roku 2001 má úplně opačný problém – vizuálně a herecky působí jako rutinní nízkorozpočtová televizní inscenace na nedělní odpoledne. Jeho předností je ale scénář, který napsal spisovatel hard sci-fi Juan Miguel Aguilera. Úplně v něm chybí akce a svým tónem připomíná současnější filmy jako Aniara, kde vesmír je místo nesmiřitelně kruté k veškerému životu. I když jeho vyznění je nakonec mnohem optimističtější, pro fanoušky ortodoxní vesmírné sci-fi je to (zvlášť ve srovnání s melodramatickou Misí na Mars) osvěžující podívaná.

Z filmu Mise na Mars

Rok 2020 je důležitý i pro komiksové médium. V multiverzu Marvelu se tento letopočet dokonce používá pro označení jedné postavy. Iron Man 2020 je superhrdinské jméno Arno Starka, příbuzného Tonyho Starka, který se v roce 2020 dostane k Iron Manovu brnění. Nevyužije ho ale ke kariéře klasického superhrdiny, nýbrž především ve svůj prospěch na poli korporátního kapitalismu. Poprvé se objevil v minisérii Machine Man 2020 z roku 1984. Machine Man je další méně známý marvelovský superhrdina, android, který se v roce 2020 přichomýtne k probíhajícímu povstání umělých inteligencí a musí se rozhodnout, zda se přidá na stranu lidí, nebo robotů. Arno Stark je najatý záporáckou superhrdinkou Madame Menace, aby Machine Mana zlikvidoval.

Letošní letopočet má ve svém názvu i komiksová minisérie 2020 Visions, která vycházela ve věhlasné edici Vertigo nakladatelství DC. Jejím scenáristou je Jamie Delano, jeden z britských komiksových talentů, kterým se podařilo prorazit v amerických mainstreamových vydavatelstvích (hlavně coby scenáristovi série Hellblazer). 2020 Visions jsou souborem čtyř příběhů odehrávajících se v roce 2020, které jsou volně propojené, ale každý z nich nabízí odlišný pohled na budoucí svět. Série vycházela v letech 1997 a 1998 a je to perfektní ukázka toho, jak budoucnost vypadala z pohledu pozdních devadesátek. Spojené státy roku 2020 se proměnily v korporátní diktaturu, kde panují ohromné majetkové rozdíly a představa lidských práv se stala minulostí. Mezi lidmi bují náboženský extremismus a organizovaný zločin. Do osudů hlavních hrdinů ale promlouvají především nové technologie.

Svým vyzněním 2020 Visions navazují na doznívající cyberpunkovou vlnu propojenou s brakovou satirou ve stylu Pata Millse. Z hlediska použitých motivů je to ale skoro čistý biopunk – objevují se tu laboratoře na výrobu biologických mutantů, supermuži vyšlechtění na produkci spermatu prvotřídní kvality a futuristické smrtící choroby, které můžete chytit prostě tak, že vedle vás na ulici odněkud z výšky spadne mrtvola a potřísní vás svou krví. Právě to se stane hlavnímu hrdinovi nejlepšího ze čtyř příběhů s názvem Lust for Life. Sardonický sedmdesátník se smrtelnou nemocí je tím nejlepším průvodcem devadesátkovou dystopií podle Jamie Delana. Kromě toho je ale komiks pozoruhodný tím, jak ztvárňuje řadu témat, která jsou hodně akcentována v současné sci-fi – rasové a sexuální menšiny, transgender osoby, původní obyvatele Ameriky, feministky a tak dále.

Kulatý letopočet má ve svém názvu i RPG hra Cyberpunk 2020, která by se letos měla dočkat videoherní adaptace, nazvané ovšem Cyberpunk 2077. Tenhle rozvětvený herní fenomén, kde kromě hackerů můžete narazit i na upíry a vlkodlaky, by si ovšem zasloužil vlastní díl Ektoplasmy, ke kterému letos snad také dojde. 

Více o nepříjemnostech pobytu na Marsu, obřích obludách a ještě větších robotech a záporáckém Iron Manovi si poslechněte v novém díle Ektoplasmy.