Energie stokrát jinak. O hlavním pojmu alternativní spirituality s religionistkou Kostićovou

8. červen 2025

Může být dobrá, špatná, mužská nebo ženská, léčivá, pozitivní i divná. Na náboženské scéně alternativní spirituality, nazývané někdy lehce hanlivě „ezo“, se s pojmem „energie“ pracuje neustále.

Jak religionistka Zuzana Kostićová dokládá, nejde zdaleka jen o slovník duchovních vůdců, spirituálních koučů, průvodkyň ženských kruhů a jejich zákaznic a zákazníků. Slovo prošlo do běžného slovníku generace Z i seniorů, a to i těch, kteří se necítí být cílovou skupinou podobných duchovních směrů. Odkud se ale vzalo?

„Je zde návaznost napříč 2500 lety evropské filozofické a náboženské tradice,“ vysvětluje religionistka, že řecký pojem „energeia“ lze vystopovat až k presokratikům. „Chápání tohoto slova v prostředí alternativní spirituality samozřejmě navazuje na jeho používání ve fyzice. Obsahuje ale celou řadu významů, které s vědou nic společného nemají a souvisí spíše s východními duchovními směry nebo se západní ezoterickou tradicí,“ doplňuje Zuzana Kostićová s důrazem na to, že alternativní spiritualita nemá a nechce mít žádnou ústřední teologii, proto ke každé tezi najdeme i v této oblasti výjimky a odlišné výklady.

Je v alternativní spiritualitě možné energii využívat a manipulovat s ní? Umí to každý, nebo je potřeba nechat se nejprve důkladně proškolit, jako se to dělá v alternativní medicíně reiki? Nejdou mužská a ženská energie proti sobě? Poslechněte si celý Hergot! s religionistkou Zuzanou Kostićovou!

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    Mohlo by vás zajímat

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.