Jestli to má někomu pomoct, stojí to za to, říká autorka bakalářky a diplomky, které zachraňují životy

25. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy výzkum, vědkyně, mikroskop

Nový semestr začal a možná i vás čeká letos výběr tématu bakalářky nebo diplomky, což může být dost důležitý moment pro úspěšné završení studia. Bakalářské i diplomové práce končí často hned po státnicích v šuplíku. Jsou ale i takové, které našly své praktické využití a zasadily se o pozitivní změnu.

Absolventka zdravotnické bioanalytiky Kačka Nováková to se svou bakalářkou a navazující diplomkou dotáhla opravdu daleko. Díky hodinám stráveným zkoumáním krve se jí podařilo zlepšit proces, jakým ji při transfuzi dostávají těžce zranění a krvácející pacienti.

„Teoretická část spočívala v hledání a překládání článků a různých výstupů z konferencí, protože knížka ani učebnice na to oficiálně žádná není,“ říká absolventka ČVUT a Univerzity Karlovy. Při praktické části si vyzkoušela práci přímo v laboratoři a zjistila, že je to opravdu směr, kterým se chtěla po škole vydat. „Jestli to má někomu pomoct a posunout to zase trošičku minikrůčkem medicínu dál, tak to za to stojí,“ dodává.

Čtěte také

I mimo vědecké obory se rodí užitečné nápady. Jak to vypadá, když se z praktické absolventské práce na UMPRUM stane fungující společnost s víc než 10 zaměstnanci? Autor interaktivních učebnic fyziky Vítek Škop řešil problém nedostatku kvalitních aprobovaných fyzikářů.

„Tím pádem jsme chtěli vytvořit nástroj, se kterým i laik může poměrně dobře odučit zajímavou hodinu fyziky,“ vysvětluje, co bylo jedním z podnětů pro vytvoření metodik a učebnice Vividbooks, která díky animacím a rozšířené realitě ožívá na papíře. „Vždycky si identifikujte problém, který chcete řešit, nebo skupinu lidí, která ten problém má. Mluvte s nimi, co nejvíc můžete, a najdete řešení, kterým jim pomůžete k životu,“ radí z vlastní zkušenosti Škop.

Jak si vybrat dobré téma bakalářky? Poslechněte si celý příspěvek Anety Štokrové.

Spustit audio