Kila, která nezpůsobují zdravotní problémy, si klidně nechte. „Fat but fit“ je lepší než „unfat and unfit“, říká lékařka

17. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Doprovodný rozhovor k podcastové sérii Sádlo o zdraví

„Ne každé kilo nadváhy představuje zdravotní riziko,“ říká lékařka Hana Krejčí v závěrečném doprovodném rozhovoru Ridiny Ahmedové a Veroniky Ruppert k podcastové sérii Sádlo. „Lidem s nadváhou, kterým už jednoznačně hrozí riziko, doporučujeme zhubnout. Ze zdravotního hlediska ale úplně stačí, pokud se zbaví pouze kil navíc. Urputná snaha dostat se do norem štíhlosti a shodit i kila, která problém nepředstavují, bývá kontraproduktivní a zdraví naopak nepřispívá.“

„Okolo 20–30 % lidí, kteří mají vyšší než tabulkově normální hmotnost, je z hlediska metabolického zdraví zcela v pořádku. Nechci obhajovat obezitu, za kterou z pozice lékařky vidím především rizika, ale je to tak,“ vysvětluje odbornice, že lidé s kilogramy navíc si nemusí ve všech případech koledovat o zdravotní problémy, což navíc platí i obráceně – ne každý člověk s normální váhou je skutečně v pořádku. Hmotnost tedy nutně nezrcadlí, v jaké kondici se naše tělo nachází.

Čtěte také

Zajímavé je, že zeptáte-li se žen, z jakého důvodu se rozhodly hubnout, většina v první řadě přizná touhu po krásné postavě, snaha zlepšit svůj zdravotní stav často zůstává až na druhé koleji. V souvislosti s redukcí váhy se také nabízí otázka, jaký způsob shazování kil je pro tělo nejšetrnější.

„Hlavně bych odklonila pozornost od pozorování váhy. Existuje obezitologické motto, které říká, že ‚fat but fit‘ je lepší než ‚unfat and unfit‘. Člověk s nadváhou, který se udržuje v kondici, je na tom mnohem lépe než ten, kdo je zcela štíhlý, ale kondici vůbec nemá,“ říká Krejčí. „Udržujte se fit, pečujte o sebe, ale přestaňte trpět. Kila, která vám nezpůsobují zdravotní problémy, si klidně nechte – jsou vaše, patří k vám, jste to vy,“ vzkazuje lékařka všem ženám, které samy sebe souží utkvělou představou, že krása roste pouze s klesajícím číslem na ciferníku váhy.

Proč je pro mladé ženy během puberty důležité přijmout mohutnění některých partií místo toho, aby se změnami bojovaly? Je větším nebezpečím nadváha nebo podváha? Co přispívá ke zvýšenému riziku metabolických onemocnění? Kolik kilogramů musí obézní člověk shodit, aby se úbytek pozitivně projevil na jeho zdravotním stavu? Jaké osobní zkušenosti související s vnímáním vlastní váhy má lékařka Hana Krejčí? A co by pro získání sebevědomí doporučila ženám, které nejsou spokojeny s vlastním tělem? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Ridina Ahmedová , Veronika Ruppert , Tereza Kunderová
Spustit audio

Související