Pomoz mi, abych to dokázal sám. V Montessori třídě si děti můžou všechno vyzkoušet, říká pedagožka

22. červenec 2020

S úvodním mottem „Pomoz mi, abych to dokázal sám“ vnesla na začátku 20. století Italka Marie Montessori nový směr do školních lavic celého světa. Styl učení, který dostal její jméno, klade důraz na svobodný rozvoj dítěte a jeho samostatnou práci. O tom, jak probíhá výuka v Montessori třídách, jsme se bavili s pedagožkou Hanou Paulovou.

Princip dopomáhání k učení, které probíhá přirozeně, je podle Paulové potřebnou výbavou do dnešního světa. „Děti jsou v Montessori škole vedeny k tomu, aby dokázaly samy ohodnotit svoji práci a pojmenovat své slabé i silné stránky. Nemají být závislé na pochvalách dospělých,“ říká pedagožka.

Čtěte také

Montessori výuka podle ní dobře funguje třeba u abstraktních věcí, které děti někdy obtížně chápou. „V matematice například používáme výbornou pomůcku, která se jmenuje banka a která se od dob Marie Montessori vlastně vůbec nezměnila. Děti díky ní jasně vidí, co je jednotka a co znamená, když je něčeho deset, tisíc nebo milion,“ vysvětluje.

Hlavní přínos Montessori výuky je podle Paulové v tom, že dodává dětem sebevědomí a učí je zodpovědnosti. Model se ale podle ní nehodí úplně pro každého. „Když mají děti doma hodně direktivní výchovu, cítí se v Montessori třídě ztracené,“ upozorňuje.

Jaká platí ve třídě pravidla? A jaké jsou zkušenosti s přechodem na klasické základní a střední školy? Vše se dozvíte v nových Houpačkách.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.