Projekt Clasps: originální techno ze západní Ukrajiny

5. leden 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Projekt Clasps producenta Taze

Dvousettisícové západoukrajinské město Ternopil má bohatou experimentální hudební scénu. Kromě lidí z kultovního projektu ZSUF jsme se v něm potkali i s výtvarníkem, bohémem a producentem Tazem, jehož taneční projekt Clasps nás oslovil svou nepoddajnou energií.

Scroll down for English version.

Tazův první projekt byla instrumentální postupunková kapela Red Cardinals, ve které hrál na baskytaru. Z původní sestavy nakonec u muziky zůstali jen bubeník kapely a Taz, který se pak začal zajímat o elektroniku. Říká, že jeho hudba je spojením melodického a drsného, což podle něj vyjadřuje i název projektu Clasps.

„Když mi bylo sedm, objevil jsem Prodigy a Chemical Brothers, ale zajímal mě spíš punk a kytarová hudba a o elektroniku jsem se skutečně začal zajímat až mnohem později. Začal jsem jako DJ hrát industriální techno. Ta hudba se mi líbí, protože je taneční, ale má v sobě taky spoustu špíny. Líbí se mi koncept hudby pro taneční parket, která je tvrdá, těžká a hlasitá,“ popisuje Taz své hudební zrání.

Několik dní po první schůzce jsme se s Tazem viděli znovu, v kyjevské čtvrti Podil, kde zrovna probíhala jedna z posledních akcí před zavřením vyhlášeného klubu Efir. Mezi hvězdami ukrajinské analogové techno scény hrál svůj live set i Taz.

„Mé živé sety jsou totální improvizace. Co se týče zvuku, rovný beat jako třeba 4/4 – Four on the Floor –  mě nudí, a tak se snažím kombinovat různé rytmy, a docela mě pak baví sledovat zmatení lidí na parketu, když manipuluji rytmikou,“ popsal Taz svůj set.

Projektu Clasps před pár dny vyšlo EP Jayus u zásadního ukrajinského labelu система, na jehož bandcampu taky najdete celou desku k poslechu.

Pusťte si celý díl Východisek o tvrdých tanečních rytmech na západě Ukrajiny!

Clasps

Clasps‘ relentless and wavy techno from western Ukraine

The west Ukrainian city of Ternopil has approximately two hundred thousand inhabitants and a fairly rich experimental music scene. After speaking to the cult experimental band ZSUF we spoke to the visual artist, bohemian and producer Taz, whose project Clasps has got our attention due to its relentless energy.

Taz’s first project was a instrumental post-punk band called Red Cardinals where he played bass. After the band disbanded only Taz and the former drummer kept on doing music, with Taz turning towards electronic music. According to him, his own style is a juxtaposition of the melodic and harsh and is also expressed in the name of his project Claps.

I was 7 when I discovered The Prodigy and Chemical Brothers but I did not listen to it much as i was more into punk guitar stuff. At some moment I took this shield down to listen whats happening around. I discovered electronic music and started listening to different projects. I liked it and i started djing doing some hardcore industrial techno. At the same time it was dance music but it had lots of distortions and feedbacks. It fits well to the concept dancefloor music that I have: hard, heavy, loud stuff.

We met Taz a couple of days later, attending a party of the famous soon-to-be-closed underground club Efir in Kiev’s Podil neighborhood. The event showcased Ukrainian analogue techno talent and Taz’s project Clasps featured in the lineup too.

My live-sets are total improvisation. I dislike strict time signatures like four on the floor, they are pretty boring to me, so i try to combine different rhythms and patterns and actually like to watch people being confused like whats going on here, when i start to switch and turn the rhytms and they still dance.

Clasps has recently released a EP called Jayus on the essential Ukrainian experimental and dance electronica label система.

autor: Peter Gonda
Spustit audio