Žijte svůj život jako dobrý film. Kinematografie pomáhá s emocemi, inspiruje i léčí

31. leden 2023

„Film nám může pomoci orientovat se v sobě i ve světě kolem nás,“ řekl během diskuze Život jako film psycholog a psychoterapeut Štěpán Smolík. Sledování filmů a seriálů může být odpočinek, zábava, ale také cesta do vlastního nitra. Je možné prožívat příběhy s hrdiny, hledat paralely se svým životem i přijít do kontaktu se zapouzdřenými emocemi. Jaký to může mít vliv na psychiku?

„Film je způsob reflexe reality, života i sebereflexe. Možná také máte období, kdy se vracíte a opakovaně sledujete snímky, které už znáte. Někdo kouká v nemoci na jeden konkrétní seriál, po rozchodu na romantickou komedii, ve smutku na film, který ho rozveselí.

Balanc na Letní filmové škole v Uherském Hradišti

Audiovizuální díla můžeme používat k tomu, abychom se spojili s emocemi a dali jim prostor. Nebo také proto, abychom tok emocí měnili. Jít do kina může být sbližující zážitek, zejména třeba pro začínající vztah prožijeme něco silného a emotivního dohromady a to nás spojí.

„Je laciné intelektuálně odmítnout některá díla, i když o realitě moc nevypovídají. Je zajímavé zkoumat, jak na nás rozporuplně mohou působit filmy a seriály na emoční a myšlenkové úrovni. Dojdeme k závěru, že film, který jsme viděli, není dobrý. Z pohledu filmové kritiky je snadné ho označit za špatný. Přesto v nás ale může něco důležitého vyvolávat. Emoce, prožitky, vzpomínky, představy o budoucnosti. S tím pak můžeme v rámci vlastního rozvoje, sebereflexe nebo i psychoterapie pracovat.

Poslechněte si celý rozhovor o tom, jak může film pomáhat se sebepoznáním a duševním zdravím.

autor: Petr Bouška
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.