Autorství, ghostwriting a popové továrny na hity. Kdo stojí za hudebními bangery u nás i ve světě?

15. červenec 2024

Za jednou tříminutovou písničkou může stát jedna písničkářka, autorský tandem, ale klidně také tým o dvaceti lidech. Záleží nám vůbec na tom, kdo co zpívá? Jakou roli hraje v hudbě autenticita? A jak běžná je práce ghostwriterů?

„Když mluvíme o hudebním průmyslu, tak mluvíme o mnohohlavých továrnách na hity,“ vysvětluje hudební publicistka a muzikantka Aneta Martínková. „S tím, když si člověk píše vlastní skladby, přichází ale i spoustu výhod, jako autorská práva,“ doplňuje Filip Černý, který také působí jako hudební publicista. 

V českém hudebním mainstreamu dlouhodobě chybí autorské skladby od ženských songwriterek. „Často se jejich psaní označuje za komplikované nebo neprostupné. Můžeme také přemýšlet nad tím, proč tu ženy historicky měly pocit, že jejich psaní není umění,“ podotýká Aneta Martínková.

Bude nám hity psát umělá inteligence? „Podle mého názoru nám bude chybět chybovost. AI totiž vymazává nedokonalost a dokážu si představit, že tím pádem budeme více tíhnout k reálným nedokonalým nahrávkám,“ říká Filip Černý. 

Dá se říct, který typ autorstva si své skladby píše sám a kdo si je naopak nechává složit? A bude pro nás v době uměle vygenerovaného obsahu autenticita nedostatkovým zbožím? Poslechněte si Vlnu Honzy Dlouhého.

autor: Jan Dlouhý
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.