Chceme ukázat studujícím, že jejich pocity respektujeme. Učím o lgbt.cz vzdělává vyučující

16. květen 2024

17. května je Mezinárodní den proti homofobii, bifobii a transfobii. Irena Smetáčková z Katedry psychologie PedF UK a Viktor Heumann z organizace Transparent vedou také kurzy v rámci platformy Učím o lgbt.cz. „Projekt spojuje práci několika organizací, které se na poli LGBT+ výuky pohybují už dlouhou dobu a jeho cílem je nabídnout školám konkrétní materiály, které by mohli vyučující použít, když s tímhle tématem chtějí do výuky přijít,” říká Irena Smetáčková.

„Řešíme jak teoretické zdroje pro vyučující, aby se mohli v tématu lépe zorientovat, tak chodíme na školy s přednáškami a kurzy,” popisuje Viktor Heumann, který vede kurzy týkající se trans témat. „V rámci projektu vznikla příručka, která obsahuje příběhy inspirované reálnými lidmi, kteří svojí identitu řeší ve školním prostředí a také rozhovory,” říká Smetáčková.

Jak může vypadat cesta k otevírání LGBT témat na školách? „Důležité je ukázat studujícím, že jejich pocity respektujeme a přinášet jim relevantní informace,” říká Smetáčková.

„Internet je velkým zdrojem informací, ale bohužel jsou často mylné, takže pak se ve školách setkáváme s tím, že část studujících tam přichází lépe informována než vyučující, a ti se kvůli tomu cítí trochu v pasti a vede je to k tomu, že z toho tématu trochu couvají. Ale část studujících tam přichází s tím, že si z internetu vzali různé mýty, a v takovém poli je pro vyučující hrozně těžké pracovat, pokud nemají dobrou metodickou podporu,” vysvětluje Irena Smetáčková.

Jak může vypadat cesta k otevírání LGBT+ témat na školách? Pusťte si Studovnu.

Spustit audio

Související