Exist 2018: Mladý módní design ze Zlína se předvedl v městských lázních

20. červen 2018

Návrháři a návrhářky ze zlínského ateliéru ADO jsou v poslední době čím dál tím víc vidět. Absolventské přehlídky Exist si vybudovaly dobrou pověst a talenty jako Jan Černý nebo Lukáš Krnáč poutají pozornost i na pražském týdnu módy MBPFW. Letošní bakalářské a magisterské kolekce z Ateliéru designu oděvu zlínské Univerzity Tomáše Bati se předvedly v městských lázních a Modeschau u toho nechyběla. Připomínáme také vývoj akce za posledních pět let.

Reportáže ze zlínských absolventských přehlídek v Modeschau přinášíme od roku 2013

Exit 2013 v Kongresovém centru Zlín, model Terezy Otáhalíkové

Akce, která se tehdy ještě jmenovala Exit, se od té doby výrazně posunula. Poslední tři roky jde o profesionálně zvládnutou událost, která si zajímavostí a uchopením lokací, hudby, stylingu, castingu i choreografie nezadá s předními pražskými přehlídkovými platformami pro mladé talenty jako WE'RE NEXT nebo Van Graaf Junior Talent na MBPFW. Fotogalerii z Exit Zlín 2013 najdete tady.

Model Kamily Kmetíkové na Exit 2014 v garážích Baťova institutu

Od začátku se ve Zlíně objevuje zajímavý fashion design. Ze jmen, která jsem poprvé zaznamenala právě na tamních školních akcích, zmíním třeba Michaelu Čapkovou, Terezu Rosálii Kladošovou nebo Jana Černého. Obrat od školní, amatérské atmosféry k profesionálnějšímu pojetí, ve kterém jsou lokace, scénografie, styling i zvuk propojeny do fungujícího celku, přinesl už ročník 2014 v garážích Baťova institutu. Podívejte se na fotogalerii.

V roce 2015 se studentské kolekce představily v elegantním Domě umění (který aktuálně prochází velkou rekonstrukcí). Show dotvářely vkusná scénografie, světla a barevný kouř a k nejvýraznějším patřily kolekce Agáty Molčanové nebo Terezy Otáhalíkové.

Praha, Plzeň, Zlín: To nejlepší z letních semestrů v Modeschau

03410668.jpeg

Ochrana těla před elektromagnetickým smogem všudypřítomné Wi-Fi, fyzické deformace nebo unifikace jednotlivců prostřednictvím vzdělávacího systému. Poslechněte si, jaká témata ve svých kolekcích otevírá mladá generace českých módních návrhářů.

Aktuální název Exist akce získala v roce 2016, kdy se kolekce uvedly v jedné z prostorných světlých hal industriálního komplexu Svit. V publiku jsem si vedle pedagogů, rodin a přátel poprvé všimla i několika tváří z okruhu pražské módní scény a pravidelných návštěvníků pražského týdne módy MBPFW. Bylo jasné, že pražská módní bublina začíná zlínské studenty vnímat a zajímat se o ně. K tomu nejlepšímu patřily práce Jana Černého, Michaely Hriňové, Denisy Dovalové nebo Marie Novákové.

Ročník 2017 patřil podle mého názoru v linii eventů od roku 2013 k nejpovedenějším. Kombinace dobré práce na podobě události s řadou povedených kolekcí nadchla snad všechny, se kterými jsem o akci mluvila. K top kolekcím patřily práce Lukáše Krnáče, Vivien Babicové, Kataríny Chválové nebo Kristýny Coufalové.

I letos se na Exist předvedlo hned několik zajímavých kolekcí. Osobně mě nejvíc oslovila diplomka Michaely Hriňové (Aim), která se inspirovala atmosférou letních hudebních festivalů. Dekonstruované obleky ilustrovaly únik z kanceláří. Trika, šaty a džínovky s prvky křiváků byly postupně rozedranější a použitější a rozevlátou atmosféru návratu z ranní afterparty rámovaly looky inspirované uniformami security.

Skvělé propojení elegance, trendy designu a sportovních funkčních detailů předvedla Eva Papoušková. Linie, která obsahovala dámské i pánské looky, byla skvěle ušitá, nositelná a přitom v dobrém slova smyslu módní. Oblečením pro svou osobní „armádu přátel“, které šlo na show už lehce onošené a otestované nositeli, mě zaujala Sabina Chrastilová. Poslechněte si rozhovory se Sabinou, Evou i Michaelou v reportáži z Exist 2018.

Letošní Exist se povedl a ve výběru Modeschau radio show bude určitě patřit k top přehlídkovým akcím v Česku za rok 2018. Na druhou stranu, ačkoliv lokace, hudba, styling i choreografie byly na velmi dobré úrovni, ve srovnání s loňským dílem je letošní ročník o trochu slabší. Neopakovala se skvělá loňská práce s promo videem a doprovodnou videoinstalací k přehlídce. Loňský ročník působil profesionálněji i díky pěkně graficky zpracovanému katalogu s profily designérů v tištěné i digitální podobě. Letos se mi nic takového do ruky nedostalo.

Cesty do Zlína jsem ale rozhodně nelitovala a určitě si nenechám ujít příští ročník. Podívejte se na fotografie z Exist 2018, které pro Modeschau vytvořilo duo SHOTBY.US, a pokud vám to vyjde, přijeďte se podívat příště. Vstup na Exist bývá volný a návštěva každopádně stojí za to.

Módní design inspirovaný letními festivaly a přátelstvím nebo skvěle zpracované propojení funkčních prvků a elegantního street wearu. Poslechněte si rozhovory s designérkami z Exist 2018 – Michaelou Hriňovou, Evou Papouškovou a Sabinou Chrastilovou.

Lokace přehlídky Exist 2018 byla lahůdkou pro milovníky zlínského funkcionalismu. Zlínské lázně navrhl jeden z Baťových spolupracovníků – Vladimír Karfík. Architekt, který po studiích v Praze pracoval v Paříži u LeCorbusiera a v Americe v ateliéru F. L. Wrighta. Ve Zlíně postavil ve třicátých letech řadu budov, mimo lázní například hotel Moskva, ikonický mrakodrap Jednadvacítka nebo filmové ateliéry. Významně zasáhl také do podoby satelitních městeček, tzv „malých Zlínů“, v zahraničí – East Tilbury v Británii, Belcamb v USA i doma ve Zruči nad Sázavou či Batizovcích (Svit) na Slovensku.

Playlist:
Bad Gyal – Candela
The Weeknd – Earned it, Wasted Fates edit
Firaasbeats – Amroc
Rosella – Ella
Wwwings x Lao – Untitled 1
Uli K – Like
Yulippe – Peg
Lars Warn – Toyota Celica 1600 GT
King Woman – Hierophant

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.