Meditace a psychedelika: Dvě cesty k sebepoznání, ale žádné zkratky ke skutečnému uzdravení
Mindfulness a psychedelická terapie se stávají stále populárnějšími. Je důležité pochopit, jak přístupy fungují a jak mohou ovlivnit psychické zdraví. Mindfulness i psychedelika mohou být vnímána jako univerzální nástroj pro zlepšení duševního zdraví, ale zároveň mají i nečekané vedlejší účinky. O meditaci a psychedelikách hovoří v podcastu Balanc Jan Benda, psycholog, psychoterapeut a autor knihy Všímavost a Já Jan Benda.
Meditace přišla do českého prostředí už před několika lety. Byl to velký boom všímavosti a psychedelika prožívají renesanci. Začněme tedy podrobnostmi. V čem se podle vás psychedelika a meditace prolínají?
Pokud začneme podrobnostmi, oba druhy zkušeností, meditační i psychedelické, umožňují člověku dotknout se dimenze, kde se ztrácí naše běžné pojetí nebo představa o tom, kdo vlastně jsem. Odtud právě titul knihy Všímavost a Já. Přesahuje to já a zažíváme zkušenost, která nás nerozděluje od prostředí, okolí, dalších lidí, bytostí a celého vesmíru. Někdy se mluví o neduální zkušenosti, kterou můžeme zažít jak v meditaci, tak i na psychedelikách.
Najdeme tam řadu dalších podobností. Určitě bych zmínil něco, co můžeme s trochou nadsázky nazvat otevřením srdce. Jak meditace, tak psychedelika nás vedou k tomu, že když odložíme všechny obranné systémy, objevíme něco, co můžeme nazývat láskou nebo soucitem. Nebo vřelostí vůči sobě i vůči druhým. To jsou jen první dvě podobnosti, které mě napadly.
V obou případech je možné dosáhnout něčeho, čemu se říká vhled, nebo celá série různých vhledů do toho, jak funguje naše mysl a jak vlastně vytváří to, co si myslíme, že je realita. To je konstrukt, který není úplně objektivní, ale je to naše představa o světě, kterou si vytváříme. Do tohoto procesu můžeme nahlédnout prostřednictvím psychedelik i meditace.
V čem je to jiné?
Napadá mě příměr. Když vezmeme psychedelika, je to jako kdybych vám ukázal složenou Rubikovu kostku. Můžete se podívat, jak je krásně barevná – z jedné strany žlutá, z druhé červená, modrá a tak dále. Ale pak se vrátíte z toho tripu a máte zase kostku rozházenou, v barevném chaosu, a nevíte, jak složit krásné jednolité barvy na každé straně. Meditace vám ukazuje jednotlivé tahy, jak postupně otočit kostkou, abyste si sám poskládal krásnou verzi, kde jsou všechny strany stejné. Zažijete něco na psychedelikách, ale nenaučí vás to automaticky dovednosti, jak udržet kontakt s tím, co zažijete, v každodenním životě. A to je to, na čem hodně záleží.
Pokud se to uchopí psychoterapeuticky, tak se často hovoří o tom, že důležitá u psychedelických prožitků nebo stavů rozšířeného vědomí je právě integrace. Není to taky nějaký způsob toho, co jste popsal v meditaci?
Máte pravdu, příprava na psychedelickou zkušenost a integrace, zpracování té zkušenosti, nejlépe ve vztahu se zkušeným průvodcem, je klíčová. Psychedelika se nyní po celém světě masivně zkoumají, ale metodika, jak provázet člověka tou zkušeností a jak mu pomoci s integrací, teprve vzniká. Nějaké modely existují, ale těch zkušeností není tolik. Výzkumy běží teprve pár let a většina se zaměřovala na chemický účinek substancí jako psilocybin, MDMA nebo LSD. Všichni vědí, že integrace a příprava jsou velmi důležité pro to, jaký přínos nebo naopak nepřínos či špatný zážitek z toho vzejde. Metodika ale ještě není propracovaná.
Dám ještě jeden příměr. Představme si osmileté dítě, které byste vysadili uprostřed Prahy, třeba někde v Holešovicích. Necháte ho, ať se rozhlédne po Praze. Těžko říct, co uvidí. Možná obejde holešovické nádraží a zůstane trčet někde na zastávce autobusové, z celé Prahy neuvidí nic moc. Když bude mít štěstí, možná se dostane na Václavák, ale kdybyste mu dal průvodce, který mu řekne: ‚Hele, jsme v Praze, podíváme se na Hradčany a Karlův most a večer půjdeme do Národního divadla‘, tak z Prahy vytěží víc. Podobně je to s psychedelickou zkušeností. Potenciál tam je, ale na Západě zatím nemáme rozpracovaný manuál, mapy a instrukce, jak s psychedelickou zkušeností zacházet, aby byla přínosná. Teprve se to tvoří. Vypadá to nadějně, ale jsme ještě v začátcích.
Čtěte také
Vyplývá z toho, že lidé mohou benefitovat, pokud budou kombinovat obě metody?
Obecně jsem nakloněný této kombinaci. Nejlépe bych kombinoval buď psychedelika a terapii, nebo meditaci a terapii, případně všechny tři metody dohromady. Proč ne? Dnes existuje řada center, která kombinují meditaci a psychedelika. Někteří buddhističtí učitelé si oblíbili psychedelika jako dobrý doplněk k meditaci. Statistické průzkumy amerických buddhistů ukazují, že 60 až 80 procent z nich má zkušenost s psychedeliky, i když ve většině případů to bylo jen na začátku jejich cesty. Většina z nich později přestala psychedelika užívat a věnuje se meditaci, ale někteří trvale kombinují obě cesty.
Velká otázka, která v komunitě rezonuje, se týká autenticity psychedelických zážitků versus meditace. Znám lidi, kteří začali s psychedeliky a nyní se věnují pouze meditaci, nebo užívají psychedelika méně často. Pak je tu tvrdé jádro, které tvrdí, že psychedelika jsou zkratkou a urychlovačem, že to není autentické a že mohou snadno zavést lidi špatnou cestou.
Myslím, že v povaze lidstva je touha po rychlé a snadné metodě, nějaké pilulce, kterou bychom si vzali a pak byli šťastní až do smrti. To je asi naše dětinská touha. V meditaci jsem měl podobnou představu. Že pojedu na intenzivní meditační retreat, kde se do toho obuju na měsíc nebo šest týdnů, dosáhnu nějakého bodu, když ne osvícení, tak alespoň nižšího stupně, a pak budu mít vystaráno. Zjistil jsem však, že to tak není. To platí i pro meditaci i pro psychedelika. I když jsem nakoukl do prázdnoty za všemi fenomény, které běžně zaplňují naši mysl, neznamená to, že to umím použít v běžném životě. Když mluvím s rodiči nebo se hádám s přítelkyní. V tom je ta největší dřina.
Ani psychedelika, ani meditace vás v tomto nespasí. Zážitek rozšířeného stavu vědomí nebo mimořádný zážitek může být fantastickou inspirací a úlevou, může způsobit přehodnocení života a pohledu na sebe i druhé, ale stejně vás čekají léta dřiny. Jak si to udržet a jak to využívat, když nastupujete do tramvaje, když najíždíte na kruháč a někdo vám tam vjede. Udržet nadhled, laskavost a soucit je spousta práce a ani meditace, ani psychedelika to za člověka automaticky neudělají.
Poslechněte si celý rozhovor o srovnání meditace a psychedelických zážitků.
Související
-
Psychedelika v terapii: Rychlokurz životní moudrosti i riziko retraumatizace
Jak se liší ilegální ceremonie od psychedeliky asistované psychoterapie vedené pod odborným dohledem? A vyléčí nás jeden obřad nebo pouhé jedno sezení?
-
Setkání s Bohem i Ďáblem. Stále více lidí užívá psychedelika. Jak ale se silnými zážitky naložit?
Žijeme v době psychedelické renesance, po zákazu na konci šedesátých let probíhá intenzivní výzkum těchto pozoruhodných látek. Jak s takovými zkušenostmi prospěšně naložit?
-
Mohou být slastné i strastné. S náročnou zkušeností po psychedelikách nově pomáhá Prostor integrace
Česká psychedelická společnost spustila nový harm reduction projekt Prostor integrace. Za cíl si klade pomoci s náročnou zkušeností po užití psychedelik.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.