Romové v kostele vítáni! O větší otevřenosti místních církví, sborů a farností s faráři Mikulášem Vymětalem a Erikou Oubrechtovou
Že si většinová česká společnost 35 let po změně společenského zřízení stále ještě hledá cestu ke své významné romské menšině, je smutná realita, která pravděpodobně nikoho nepřekvapí. Ani církve na úrovni místních společenství na tom nejsou o moc lépe než celostátní průměr. Alespoň tak to vyplývá z dopisu romské pracovní skupiny Ekumenické rady církví.
Nový dokument přišli představit spoluautoři, farář Českobratrské církve evangelické pro menšiny Mikuláš Vymětal a farářka Církve československé husitské Erika Oubrechtová. „Opakovaná zkušenost Romů, ale i lidí, kteří jako Romové jen prostě vypadají, je, že jim nikdo nepodá ruku při pozdravení pokoje, že si dámy dávají kabelku na druhou stranu a tak podobně,“ vysvětluje ve zkratce situaci Mikuláš Vymětal. „Několik romských společenství se schází v prostorách jiných církví, ale příslušný duchovní se s nimi nechtějí potkat, naopak bývají z prostor vyhazováni. Na ekumenická setkání nebývají zváni romští pastoři.“
Dopis ale – a v tom je jeho obsah ojedinělý – necílí na vrcholné autority církevního vedení. Naopak míří na faráře, pastory, staršovstva, farní rady a vedení jednotlivých, byť třeba malých, náboženských obcí. „Staršovstva, pastoři, faráři, to jsou vůdčí osobnosti každého daného společenství, pokud se oni nerozhodnou jednat, jejich farnosti a sbory nemají samy důvod,“ vysvětluje postup Erika.
Čtěte také
Jako obohacující vnímají členové Pracovní skupiny i opačný pohyb – dle jejich zkušenosti jsou v romských společenstvích vítáni všichni hosté. Skvělým příkladem takového otevřeného romského společenství je sbor Církve adventistů sedmého dne v Třebechovicích pod Orebem. „Je to sbor, kam chodí hned několik prvotřídních romských intelektuálů a vznikl zde také kompletní překlad Nového zákona,“ nešetří chválou Mikuláš Vymětal. K rozhodnutí vykročit ze své církevní komfortní zóny vybízí i dopis sám: „Seberte odvahu a alespoň dvakrát jako hosté navštivte romské společenství, a teprve potom si učiňte vlastní názor,“ píše se v něm.
Ve kterých církvích se mohou Romové a Romky cítit nejlépe přijati a jak se z toho mohou poučit jiná společenství? Kdo byla Emilie Fernández Rodríguez? A dočkáme se i romského partyzánského světce? Poslechněte si celý Hergot!
Související
-
Hergot!: Romská spiritualita a návštěvy ze záhrobí
Tento týden jsme oslavili Mezinárodní den Romů a při té příležitosti se tým Hergot!u vrací k tématu, kterého se už kdysi dotkl: Romové v České republice a na Sloven...
-
Bůh je všude, nejen v gádžovském kostele. Hergot! o romské spiritualitě s Janem Ortem
Spiritualita Romů je pestrá a není utvářena jednotným náboženským systémem.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka