Seriály roku 2019 podle Radia Wave: Cynické potvory, psychopatické asasínky i opravdové detektivky

16. prosinec 2019

Tento rok patří ve světě seriálů ženám. Díky Phoebe Waller-Bridge, Brit Marling nebo Susannah Grant jsme viděli seriály s uvěřitelnými a přitom fascinujícími hrdinkami, a mohli tak donekonečna brouzdat místy, ze kterých se nám často nechce odejít.

Nejlepší letošní detektivku Unbelievable táhne dvojice empatických vyšetřovatelek, v druhé sérii autorsky progresivní sci-fi The OA se vrátila dívka z budoucnosti Prairie a v seriálu Na mušce pokračovala i romance mezi psychopatickou asasínkou Villanelle a agentkou britské tajné služby Eve. Úspěšný debut má za sebou autorka divadelních her Laurie Nunn, která sérií Sex Education boří stereotypy středoškolských komedií o sexu. Natasha Lyonne, Leslye Headland a Amy Poehler zase společně natočily existenciální horor Russian Doll o newyorské programátorce videoher v krizi středního věku. A autorka angažovaného dokumentu 13th o historii amerického otroctví Ava DuVernay letos tematicky navázala čtyřdílným sociálním dramatem When They See Us.

Muži si mezitím představovali apokalypsu nebo dělali umění. Tvůrce Doctora Who Russel T. Davies přišel s rodinnou ságou Roky a roky, která se táhne až do dystopické budoucnosti Velké Británie a celé Evropy. O jak strašlivou dystopii jde, nám přiblíží třeba fakt, že lahev vína tu prodávají za bratru padesát liber. Na konci nás ale přece jen čeká dobrá zpráva – až vznikne vyšší forma vědomí, bude to žena. Nicolas Winding Refn si nechal udělat nové logo a během dvanáctihodinové cesty po neonoirové krajině Los Angeles si pro Amazon Prime zafilozofoval, že někdo je Too Old to Die Young. Netflix je ve svých akvizicích čím dál opatrnější, a tím pádem i konzervativnější, proto je odvážnější televizní projekty třeba hledat na nově vzniklé platformě Apple TV, která chce přinášet méně kvantity a více kvality. Další variantou je potom již zmiňovaný Amazon Prime. Kromě Refnova veledíla je tam k vidění třeba halucinační animák Undone a ránu superhrdinskému mýtu podle Marvelu úspěšně zasadili The Boys.

Na podzim také vybujely nové streamovací služby a začal hlavní boj o předplatitele mezi Netflixem, HBO, Amazon Prime a nově vzniklými platformami Apple TV a Disney+. Rozšiřující se možnosti prokrastinace pro nás zatím znamenají jen to, že se možná budeme muset vracet k torrentům a České televizi. Pro některé tvůrce je to ovšem vítaná příležitost k padesátému restartu jejich kariéry. Například M. Night Shyamalanovi se to překvapivě daří se zábavně rozběhnutou hororovou sérií Servant, která je k vidění právě na Apple TV.

Pokud byste měli letos vidět jenom jeden seriál, pusťte si Stranger Things 3. Hned potom si zahrajte interaktivní epizodu Černého zrcadla Bandersnatch. A jestli vás náhodou trápí pocit, že nic nezvládáte a na konci roku jste zralí na terapii, podívejte se na seriál Gösta z rurálního Švédska o nejhodnějším člověku na světě.

Seriály roku 2019 podle Radia Wave

Ze seriálu The OA

The OA 2

Hned na začátek nejsmutnější příběh tohoto roku. Seriál nezávislých tvůrců Brit Marling a Zala Batmanglije patří k nejnápaditějším žánrovým vyprávěním, a dokonce má i slušnou fanouškovskou základnu. I tak ale patrně manažerům z Netflixu bájný algoritmus napověděl, že ho mají zrušit. Druhá sezona, kterou v zahraničních recenzích nejčastěji popisují krásným výrazem „kooky“, přitom byla strhující. Brit Marling jako dívka cestující mezi dimenzemi pobíhá po San Francisku v červených sametových šatech se štrasem, pravidelně si od obří chobotnice nechává navodit prožitek blízké smrti a v nejserióznějších chvílích pronáší humor: „What do the mafia and the pussy have in common? One slip of a tongue and you're in deep shit.“

Ze seriálu Fleabag

Potvora 2

Rok 2019 byl pro britskou herečku, stand-up komičku a showrunnerku Phoebe Waller-Bridge okamžikem tvůrčího triumfu. Po úspěchu seriálu Na mušce se stala součástí scenáristického týmu nové bondovky a za druhou sérii Potvory v září dostala tři ceny Emmy. Waller-Bridge je s postavou sociopatické kavárnice z gentrifikovaného Londýna, která má nulu na kontě i v kolonce přátelé, dokonale propojená. Glosuje rodinné vztahy, ztrátu blízkých nebo romantické vztahy s drsným cynismem, ale zároveň v sobě má jakousi vnitřní křehkost. Přes vážnost témat, která se tu řeší, patří Potvora nejen k nejchytřejším, ale též nejvtipnějším seriálům dneška.

Seriál Russian Doll

Russian Doll

Představte si, že jste na večírku, který vás moc nebaví, ale když se chcete sebrat a jít domů, všichni vám pořád opakují: „Je to tvoje oslava, nemůžeš přece odejít!“ Přesně tohle prožívá vývojářka videoher Nadia Vulvokov. Když ji v den jejích šestatřicátin srazí auto, ocitá se znovu v koupelně bytu, kde probíhá její narozeninová party. Nadiin život od této chvíle pravidelně ukončují pády ze schodů, náhlé srdeční příhody nebo výbuchy plynu a pořád znova se dostává do stejné výchozí situace. Seriál s prostořekou nerdkou směřuje od ztřeštěné komedie k existenciální tragédii o fatální neschopnosti pohnout se z místa, překonat trauma nebo odkrojit, co už dávno zahnívá. Životní krize newyorských třicátníků tu navíc odráží i jejich město, které má daleko do instagramové naleštěnosti. New York je v Russian Doll spíš nehostinným prostorem, kde největší hrozbu pro místní představuje zánik komunit a ztráta sociálních vazeb.

Ze seriálu Unbelievable

Unbelievable

Série Unbelievable vychází ze skutečných případů znásilnění, které spolu zdánlivě nesouvisely a jejichž pachatel po sobě nezanechával žádné stopy. Showrunnerka Susannah Grant svůj scénář založila na obsáhlé investigativní reportáži An Unbelievable Story of Rape. Proces vyšetřování pojímá jako cestu lemovanou neúspěchy a selháními spíš než průlomovými objevy. Je to úmorná piplačka, kdy nejde o to, proniknout do mysli charismatických zločinců, ale hlavním omezením se stávají samotné procesy uvnitř policie. Unbelievable je série předurčená pro binge watching, i když její sledování nepatří k příjemným zážitkům. Zároveň je ale také nadějeplná. Soucit s oběťmi nedovoluje vyšetřovatelkám jejich pátrání vzdát a právě dostatek empatie se nakonec stává jejich hlavní výhodou.

Z minisérie When They See Us

When They See Us

O analýzu společnosti, která soustavně znevýhodňuje slabší, usiluje i Ava DuVernay. Její čtyřdílná minisérie When They See Us vychází ze skutečného případu z konce 80. let. Takzvaná Pětka z Central Parku, tvořená afroamerickými a hispánskými teenagery ze sociálně slabších rodin, byla tehdy křivě obviněna ze znásilnění běžkyně. Za zločin, který nespáchali, šli nakonec všichni do detenčních zařízení pro mladistvé a nejstarší Korey Wise strávil dvanáct let ve vězení. DuVernay se soustředí na co nejintenzivnější zpřítomnění tehdejších událostí, a rozhodně tak nemáme pocit, že dnes by se něco podobného stát nemohlo. Jeden hysterický mediální orangutan, který po odsouzení zmíněné pětice volal nejhlasitěji, dnes ostatně řídí celé Spojené státy.

Ze seriálu Years and Years

Roky a roky

Znepokojuje vás politika? Máte osypky z populismu? Trpíte environmentálním žalem? Pusťte si šestidílnou minisérii Roky a roky, po které už zaručeně neusnete. Jeden z tvůrců Doctora Who Russel T. Davies v ní pracuje s klasickou sci-fi premisou „co by kdyby“, kterou aplikuje na průměrnou britskou rodinu zachycenou kdesi mezi brexitem a dystopií. Roky a roky výborně vystihují všechny myslitelné obavy dneška a namísto velkolepých vizí vzdálené budoucnosti se sugestivně ptají, co bude, až se zítra probudíme.

Foto ze seriálu Stranger Things 3: Temné léto v Hawkinsu

Stranger Things 3

Po dvou sezonách bratři Dufferovi změnili modus operandi a z halloweenského dobrodružství se seriál Stranger Things proměnil v letní (tragi)komedii o dospívání. Léto je nejen v popkultuře obří game changer. Je v něm totiž zakódováno melancholické vědomí, že bez ohledu na to, jací do něj vstupujeme, na jeho konci budeme někým úplně jiným. Z děcek se stali vykořenění teenageři. Stará pouta se rozvazují a nová jsou příliš křehká nebo bizarní na to, aby se o ně dalo opřít ve světě, kde obří améba požírá vaše sousedy. Výjimečnost Stranger Things spočívá v tom, že se jejich tvůrci nespokojili s pouhým restartem stroje na nostalgii a návratem do známého časoprostoru, ale dokážou mytologii městečka Hawkins poutavě rozvíjet a hlavně nechat své postavy jít dál.

Ze seriálu Too Old to Die Young

Too Old to Die Young

Nejvýstřednější sérii roku natočil Nicolas Winding Refn společně s legendou noirového komiksu Edem Brubakerem. Typicky noirovou zápletku o policajtovi, kterému zastřelí parťáka, načež si zadá s podsvětím a dcerou místního miliardáře, ale ztvárnili hodně netradičně. Deset epizod o průměrné délce půl druhé hodiny, které Refn pojmenoval podle tarotových karet takzvané velké arkány, funguje jako otevřený systém plný výpustek a zámlk, přesto je ale obdivuhodně soudržný. Doporučení pro vánoční binge watching: sledujte jednotlivé díly na přeskáčku a možná uvidíte duhové prasátko.

autor: Jarmila Křenková
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.